Elektromobilność 600 autobusów elektrycznych do 2020 roku pojawi się na ulicach 11 października 2017 Elektromobilność 600 autobusów elektrycznych do 2020 roku pojawi się na ulicach 11 października 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało specjalne porozumienie z 24 samorządami odnośnie bezemisyjnego transportu publicznego, które dotyczy aż 600 nowych autobusów elektrycznych do 2020 roku. Jest to jeden z elementów działań jakie tyczą się rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero i niskoemisyjnych NCBR. Nie tylko samochody elektryczne, ale również autobusy potrzebne są na naszych drogach. Reklama Umowy podpisano między innymi z władzami samorządowymi Częstochowy, Jaworzna, Krakowa, Krosna, Lublina, Łomży, Łomianek, Mielca, Nowego Sącza, Płocka, Rzeszowa, Siedlec, Sieradza, Sosnowca Starachowic, Szczecina, Tczewa, Tomaszowa Mazowieckiego, Torunia, Tych, Wrocławia, Zakliczyna, Żyrardowa oraz Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Samorządy zarezerwowały około pół mld złotych na ekologiczne autobusy nowej generacji. NCBR na badania z tym związane planuje wydać około 100 ml zł. Autobusy będą posiadać napęd elektryczny, który wspierany będzie technologiami odzyskiwania energii. Takie pojazdy będą mogły same podczas jazdy ładować akumulatory. W planie jest też stworzenie niezbędnej infrastruktury, która powinna posiadać stacje ładowania pojazdów. Polska jeszcze daleko odbiega od innych krajów pod względem autobusów elektrycznych. Dopiero od niedawna miasta uruchamiają przetargi i wzbogacają się o nowe pojazdy. Jednym z walczących w tej kwestii miast są Katowice gdzie do 16 października miasto czeka na oferty dotyczące dziesięciu autobusów elektrycznych. Pięć z nich mają stanowić przegubowce, które w Polsce posiada jedynie Kraków. Pokonanie trasy 100 km autobusem napędzanym poprzez energię elektryczną kosztuje aż czterokrotnie mniej niż tradycyjny pojazd spalinowy. Oczywiście kupno elektrycznego autobusu jest praktycznie dwa razy droższe. Taka inwestycja zwróci się spokojnie przez tańszą eksploatację, a w związku z zanieczyszczeniami powietrza jest to bardzo istotna inwestycja w naszych Polskich miastach. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.