AGH Solar Boat wystartuje w Monako

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej finalizują projekt AGH Solar Boat. Jednoosobowa łódź zasilana energią słoneczną w lipcu wystartuje na prestiżowych międzynarodowych zawodach łodzi solarnych organizowanych w Monako. W projekt zaangażowana jest firma Ericsson, której eksperci wspierają studentów w zakresie oprogramowania łodzi.

Pionierski projekt tworzy interdyscyplinarny zespół z dwóch organizacji – Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia działającego przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

Budowa pierwszej w historii Akademii Górniczo-Hutniczej łodzi solarnej była możliwa dzięki współpracy AGH Solar Boat Team z Rega YACHT oraz światowej klasy projektantem Alessandro Vismara.

Zawody Monaco Solar Boat Challenge, odbywające się w wodach otaczających Monte-Carlo, to jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń związanych z tematyką łodzi solarnych na świecie. Wydarzenie to zostało stworzone z myślą o rozwoju odnawialnych źródeł energii oraz promowaniu innowacyjnych działań. W wyścigu biorą udział drużyny z całego świata, a łodzie wystawiane są w 3 kategoriach – V20, Open Class oraz A Class, w której udział weźmie zespół z AGH.

Łódź zasilana energią elektryczną stanowi poważne wyzwanie konstrukcyjne. Jej sukces w zawodach zależy od wielu złożonych czynników. Spośród nich największe znaczenie ma redukcja oporów hydrodynamicznych.

Aby sprostać rygorystycznym wymaganiom konkursu głównym wyzwaniem jest ograniczenie zanurzonej objętości kadłuba do minimum, dlatego pływanie wypornościowe porzucono na rzecz hydroskrzydeł (ang. foil). Istotą ich działania jest wytwarzanie siły nośnej podnoszącej kadłub ponad powierzchnię wody. Pod taflą znajdować się będą jedynie folie, śruba napędowa i pylony, które stawiają wielokrotnie mniejszy opór. Dopóki łódź nie rozpędzi się wystarczająco, tak aby hydroskrzydła mogły równoważyć jej ciężar, opory kadłuba muszą być minimalne. Konieczne jest zatem ograniczenie masy łodzi do minimum, dlatego do budowy kadłuba wykorzystano laminat epoksydowo-węglowy. Kolejnym wyzwaniem jest dobór zespołu napędowego o odpowiednio niskiej masie i małych gabarytach przy jednoczesnym uzyskaniu jego wysokiej sprawności.

Oficjalne wodowanie AGH Solar Boat odbyło się wczoraj przy Bulwarze Czerwieńskim w zakolu Wisły pod Wawelem.

Dzięki partnerstwu z firmą Ericsson studenci mogą konsultować zagadnienia związane z programowaniem łodzi z mentorami na co dzień zajmującymi się kodowaniem. Współpraca studentów AGH oraz firmy Ericsson obejmuje prace programistyczne nad algorytmem sterowania. Dodatkowo przygotowywany jest osprzęt elektryczny, który zostanie zamontowany na pokładzie łodzi. Mentorzy z Ericssona doradzają w kwestiach telemetrii i oprogramowania oraz czuwają nad prawidłowością rozwiązań przyjętych przez konstruktorów łodzi. Łódź solarna, dzięki hydroskrzydłom częściowo kontrolowanym przez urządzenia pokładowe, będzie osiągać prędkość około 20 węzłów (10 m/s).

Ericsson i AGH Solar Boat Team łączy zamiłowanie do tych samych wartości dążenia do doskonałości i wysokiej jakości każdego szczegółu – dodała Anna Popiołek, studentka Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska.

Jak powiedział Paweł Szczerkowski szef polskiego Centrum Badań i Rozwoju Ericsson: Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości udzielenia wsparcia dla tego przyjaznego dla środowiska projektu, szczególnie, że stanowi on w pełni samodzielną inicjatywę studentów. Profesjonalny mentoring jakiego udzielają pracownicy R&D Center w Polsce jest dla nas dużą przyjemnością i satysfakcją przyczynienia się do powstania unikalnego i ambitnego projektu studenckiego. Projekt AGH Solar Boat to tylko jeden z aspektów naszej szeroko zakrojonej współpracy z uczelnią.

Źródło zdjęć: AGH Solar Boat

Previous Article

Autobus energetyczny edukuje Polaków

Next Article

Sosnowiec z autobusami elektrycznymi od Solarisa!

Dodaj komentarz