Wiadomości OZE Arktyka bez lodu już w 2040 roku? 29 września 2017 Wiadomości OZE Arktyka bez lodu już w 2040 roku? 29 września 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Według raportu Rady Arktycznej (Arctic Council) arktyczna pokrywa lodowa będzie topnieć szybciej, niż wcześniej zakładano. Jej fragmenty będą dostrzegalne jeszcze przez dwadzieścia trzy lata, a nie trzydzieści. Reklama Według badań naukowców ośmiu krajów ostatnie fragmenty mroźnego bieguna północnego zobaczymy latem 2040 roku. Podkreśla się, że zasięg pokrywy lodowej w ostatnich trzydziestu latach spadł o połowę, natomiast jej objętość zmniejszyła się o 75 procent. Te zmiany będą miały ogromny wpływ nie tylko na środowisko naturalne na Północy, ale także na stosunki międzynarodowe oraz granice państw. Rada Arktyczna przewiduje przede wszystkim zwiększenie zainteresowania żeglugą w rejonie Arktyki. Korzystanie z górnych tras świata łączących północ Europy z północno-wschodnią Azją spowoduje, że długość rejsów (transportowych, turystycznych) zmniejszy się o 40 procent. Naukowcy przewidują także możliwość wystąpienia anomalii pogodowych w obszarze postlodowcowym na Arktyce. Ocean Arktyczny potrafi być burzliwy i nieprzewidywalny. Siła wiatru na świecie jest napędzana przez różnicę temperatur pomiędzy biegunami na północy i południu oraz tropikami. Wraz z ogrzewaniem się Arktyki różnica tych temperatur zmniejszy się, a prędkość samego wiatru może zmaleć. Te zmiany mogą zakłócić strumień północnego wiatru i doprowadzić do powstania ekstremalnych warunków pogodowych. Foto: Flickr Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.