Wiadomości OZE Diesel bardziej ekologiczny od benzyny? 10 sierpnia 2017 Wiadomości OZE Diesel bardziej ekologiczny od benzyny? 10 sierpnia 2017 Przeczytaj także Energetyka Czy to detronizacja litu w branży baterii? Naukowcy opracowali baterię sodową zdolną do naładowania w kilka sekund Od lat producenci akumulatorów bez powodzeń poszukiwali techniki umożliwiającej ekspresowe naładowanie baterii. Dziś wydaje się to bliższe niż kiedykolwiek wcześniej. … Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiele słyszy się ostatnio odnośnie samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Kilka państw chce zakazać jego sprzedaży w niedługiej przyszłości z uwagi na środowiskową szkodliwość. Okazuje się jednak, że twierdzenia, jakoby diesel emitował więcej spalin od silników benzynowych mogą być bezzasadne, np. w obliczu badań przeprowadzonych przez Patricka Hayesa, naukowca z Uniwersytetu w Montrealu. Reklama Z jego analizy wynika, że nowoczesne samochody wyposażone w silnik diesla emitują mniej spalin aniżeli samochody benzynowe. Komentując wyniki badań opublikowanych w raporcie Scientific Reports Patrick Hayes zaznacza, że obecnie wykorzystywany olej napędowy jest sporo czystszy od benzyny. Według niego, władze większą uwagę powinny zwrócić na samochody wyposażone w silniki benzynowe, bowiem to one są źródłem większych zanieczyszczeń. Faktem jest, że sporym kłopotem są jeżdżące po drogach stare samochody, które nie są wyposażone w filtry cząsteczek stałych. Warto jednak zaznaczyć, że blokada dystrybucji nowych samochodów z silnikami wysokoprężnymi przez dealerów nikogo przed nimi nie ochroni. Raport naukowca z Montrealu staje w opozycji do działań wielu europejskich polityków, którzy chcą wyeliminować silniki diesla z użytku. Argumentują to chęcią ochrony środowiska, lecz w obliczu badań przedstawionych przez Patricka Hayesa – mogą to być działania bardziej na pokaz, aniżeli skuteczne. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.