EcoCar, czyli ekologiczne taxi

EcoCar S. A. to firma taksówkowa, która dysponuje własną, jednorodną flotą maksymalnie dwuletnich i ekologicznych aut spełniających restrykcyjne normy emisji spalin. Świadczy usługi taxi na terenie Warszawy, Wrocławia i Trójmiasta.

Flota EcoCar S.A. to ekologiczne samochody nie starsze niż 2 lata, spełniające restrykcyjne normy emisji spalin EURO6. W 2015 r. we flocie EcoCar S.A. pojawiły się auta hybrydowe marki Toyota, z najnowszym napędem HSD łączącym silnik spalinowy z elektrycznym. W 2017 r. firma EcoCar S.A. planuje zastąpić wszystkie swoje auta samochodami hybrydowymi.

Specjalnie dla portalu Świat OZE o ekologicznych taksówkach opowiada Robert Radoszewski, Prezes Zarządu EcoCar S.A. oraz Jerzy Grycz, kierowca roku 2016 EcoCar.

Polskimi drogami porusza się blisko 100 000 legalnych taksówek. Szacuje się, że nielegalnie, pod szyldem taxi albo jako operator aplikacji, działa ok. 50 000 aut. Łącznie pokonują dziennie ok. 3 750 000 km emitując ok. 900 ton CO2 każdego dnia. Dane są bardzo niepokojące – transport drogowy jest w ok. 20% odpowiedzialny za emisję CO2 i tym samym znacznie wpływa na zanieczyszczenie środowiska.

Średnia emisja dwutlenku węgla na jeden kilometr przejechany przez samochód osobowy wynosi około 160 gram (dane dla UE). To już bardzo dużo, a ponadto liczby te obejmują jedynie bezpośrednie spalanie paliwa przez samochód. Zanim znalazło się ono w baku auta przeszło proces, który wygenerował kolejne 20% zużycia energii (wydobycie ropy, transport rafinerii, przetworzenie i dowiezienie na stację). Do wskaźników UE na 1 kilometr należałoby więc doliczyć kolejne 20% zużycia energii (i emisji CO2).

W Polsce większość taksówek to auta nieekologiczne, mające średnio 10 lat. Średnia emisja CO2 na 1 km przejechany przez taką taksówkę w korkach wnosi aż 240g/km. Dzienna emisja spalin CO2 dla około 10 letnich taksówek i innych przewoźników to ok. 900 ton. Taksówki ekologiczne, w tym hybrydowe generują jedynie 375 ton.

Jeśli wszystkie taksówki w Polsce byłyby autami ekologicznymi i hybrydowymi, a taksówkarze przestrzegaliby zasad eco-drivingu i dbali o stan techniczny auta, emisja CO2 zmniejszyłaby się niemal trzykrotnie.

W autach elektrycznych bezpośrednia emisja CO2 jest zerowa. Pośrednia emisja CO2 samochodów elektrycznych powstaje wyłącznie przy ładowaniu i szacuje się ją na ok. 100 g/km. Porównywalne rozmiarami auta spalinowe generują w takich samych warunkach przeciętnie ok. 130 g/km oraz dodatkowe 20% z tytułu energii zużytej do wydobycia, przetworzenia i transportu ropy naftowej.

W 23 krajach Unii Europejskiej posiadacze aut hybrydowych i elektrycznych mogą liczyć na rządowe wsparcie takie jak przykładowo zwolnienie z podatku drogowego przez 5 lat i preferencyjne stawki podatkowe w Niemczech, czy zwolnienia z podatku VAT przy zakupie oraz zwolnienie z rocznego podatku drogowego w Norwegii. W Polsce ten obszar również się rozwija. Dla posiadaczy ekologicznych aut dostępne są m.in. ulgi w parkowaniu w strefach płatnych, możliwość korzystania z niewielkiej jeszcze sieci bezpłatnych stacji ładowania czy swoboda wjazdu do stref zamkniętych w Warszawie czy Krakowie.

Previous Article

Zakończenie sesji negocjacyjnej Konwencji Klimatycznej w Bonn

Next Article

ORLEN zaoferuje na stacjach tankowanie wodoru

Dodaj komentarz