Polska Lidl inwestuje w ekologię 07 kwietnia 2017 Polska Lidl inwestuje w ekologię 07 kwietnia 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Sklepy Lidl to marka kojarzona z dobrą jakością, nowatorskim podejściem do klienta oraz z urozmaiconym asortymentem. Nie bez powodów dla wielu wizyty w marketach tej sieci stały się nieodłączną częścią każdych zakupów. Reklama Przeglądając asortyment produktów, często nie mamy okazji dowiedzieć się o innych aspektach działalności tej marki. Dla zainteresowanych tematyką inną niż handlowa nie jest jednak tajemnicą, że ta niemiecka marka od dawna stawia nie tylko na ekologiczne produkty polecane klientom, ale bacznie zwraca uwagę na sposób pozyskiwania energii. Przytoczmy cześć z przykładów, jakimi mogą poszczycić się niektóre z marketów sieci Lidl. Jeden ze sklepów w Poznaniu został zaopatrzony w pompy ciepła, które dzięki zakumulowanej energii w gruncie ogrzewają budynek. Podobny system zastosowano w tym budynku do schłodzenia jego wnętrza za pomocą chłodzenia pasywnego. Innym rozwiązaniem wartym przytoczenia są instalacje fotowoltaiczne, dzięki którym produkowany prąd zaopatruje wybrane budynki tej marki i pozwala znacznie zaoszczędzić na kosztach jego zużycia. To jednak nie koniec przykładów, jakich często nie widać przebywając wewnątrz sklepu. Innym rozwiązaniem, na jakie postawiła ta sieć sklepów, jest energooszczędne oświetlenie typu LED. Zużycie energii zmniejszono w ten sposób o około 50% w porównaniu z oświetleniem starego typu. Nowatorstwo i wizjonerstwo to cechy, jakimi kierują się architekci nowych marketów należących do tej popularnej sieci. Według tych kryteriów zaprojektowano kolejne sklepy i dlatego zadbano o odpowiednio duży dostęp światła dziennego do wnętrza pomieszczeń dzięki szerokiej szklanej fasadzie budynków. Te proste w formie rozwiązania i koncepcje tworzą nowy styl oraz stały trend nowoczesnego handlu w XXI wieku. Nie można pominąć przy tej okazji innych nowinek, jakie obecne są w niektórych sklepach Lidl. Zużycie wody zoptymalizowano dzięki staremu i znanemu również w Polsce systemowi gromadzenia wody deszczowej. Dzięki temu do podlewania trawników i spłukiwania toalet wykorzystuje się wodę wcześniej zgromadzoną w zbiornikach. Powyższe przykłady, wyjaśniają dlaczego niektóre ze sklepów należących do koncernu Lidla otrzymują międzynarodowe certyfikaty najlepszych praktyk w zakresie zrównoważonego projektowania, budowania i użytkowania obiektów. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.