Energia wiatrowa LM Wind bada nowe rodzaje łopatek dla wiatraków 03 sierpnia 2017 Energia wiatrowa LM Wind bada nowe rodzaje łopatek dla wiatraków 03 sierpnia 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Ochrona środowiska Trwa wielka podróż dookoła Bałtyku. Aktywiści właśnie przeszli polskie wybrzeże Ekspedycja Save The Baltic Sea to akcja, w ramach której aktywiści chcą obejść Bałtyk dookoła. Wędrówka zaczęła się 11 marca, a cała grupa właśnie zakończyła podróż wzdłuż polskiego wybrzeża. Ekspedycja spędziła dwadzieścia dni w naszym kraju, spotykając się z lokalnymi naukowcami, działaczami na rzecz środowiska i studentami, aby dowiedzieć się więcej o stanie i przyszłości polskich brzegów Bałtyku. Jak informuje LM Wind Power, we współpracy z Energy Research Centher w Holandii, firma testuje nowe kształty łopatek dla wiatraków. Jak wynika z przeprowadzonych testów, wydłużenie łopatek w opracowany kształt może zwiększyć moc wyjściową z turbiny nawet o 6%. Reklama W ramach projektu InnoTip testowano trzy nowe kształty, opisane jako winglet, płetwa rekina i turbulator. Winglet to wygięty o 90 stopni koniec łopaty śmigła wiatraka, podobnie jak tak samo nazywający się element skrzydła samolotu. Turbulator z kolei to element, pozwalający na redukcję tzw. „śladu torowego”, jaki zostawia łopatka w powietrzu. Tego rodzaju „ślad” w powietrzu powoduje zwiększone opory dla obrotu łopatek. Mechanizm jego powstawania jest taki sam, jak śladu na wodzie (kilwater) pozostawionego za płynącą łodzią. Płetwa rekina, to wzorowany na organicznym kształcie element, który poprawia aerodynamikę końca łopatek. Jak mówi menedżer projektu, Jordy van Kalken: Wykorzystanie zdobytej wiedzy pozwoli nam w taki sposób zmienić projekt łopatek wiatraka, że możliwe będzie zwiększenie ilości produkowanego prądu, bez wprowadzania zmian strukturalnych do samej instalacji, jak i zamiany technologii produkcji łopat wiatraka. (…) Już częściowo wykorzystaliśmy tą widzę do projektowania nowych turbin i obecnie próbujemy skomercjalizować nowe projekty. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.