Polska Projekt ustawy o wspieraniu elektromobilności niebawem gotowy 03 marca 2017 Polska Projekt ustawy o wspieraniu elektromobilności niebawem gotowy 03 marca 2017 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Jak poinformowała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz, polski rząd ma zamiar niebawem przedstawić projekt ustawy dotyczącej elektromobilności. W ramach tej ustawy przygotowano wiele preferencyjnych warunków dla osób kupujących pojazdy elektryczne. Wiceminister wymienia między innymi takie benefity jak np. zwolnienie z akcyzy. Dodatkowo ustawa ma wprowadzić zmiany w zasadach dotyczących rozdziału funduszy unijnych przeznaczonych na zakup pojazdów dla komunikacji zbiorowej – pierwszeństwo mieć mają pojazdy o zerowej emisji. Reklama Na czwartkowym posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu Górnictwa i Energii, wiceminister Emilewicz informowała, na jakie benefity będą mogli liczyć operatorzy komunikacji miejskiej przy zakupach pojazdów zero emisyjnych. Będzie to jednak wymagało pewnych negocjacji z Komisją Europejską, gdyż wymaga to wprowadzenia zmian w umowie partnerskiej, gdzie dotychczasowo preferencyjne wsparcie dla transportu zero emisyjnego nie jest zapisane. Jak czytamy: „Bez zmiany umowy partnerstwa środki, które są na wsparcie transportu publicznego, a które są dzisiaj głównie w regionalnych programach operacyjnych, są głównie środkami umożliwiającymi dzisiaj zakup na równych prawach diesla i pojazdu zero- czy niskoemisyjnego”. Sektor transportu nisko- i zeroemisyjnego może liczyć na benefity zapisane np. w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym. W rzakresie dokumentów, jakie będą uchwalane w ramach strategii wsparcia polskiej elektromobilności, przewidziane są np. takie mechanizmy wsparcia jak możliwość leasingowania akumulatorów dla pojazdów elektrycznych, zniesienia obowiązku występowania o pozwolenie na budowę (przy budowie stacji ładowania pojazdów elektrycznych), czy zwolnienie z akcyzy przy zakupie pojazdów z napędem elektrycznym. W strategii wspierania polskiej elektromobilności zaangażowane jest także Ministerstwo Energii, Polski Fundusz Rozwoju, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz szereg samorządów. Przedstawiciele tych organizacji podpisali list intencyjny w sprawi współpracy w zakresie rozwoju transportu elektrycznego w Polsce . Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.