Wiadomości OZE Niemalże 200 podmiotów jest chętnych do stworzenia prototypu polskiego auta elektrycznego 30 stycznia 2018 Wiadomości OZE Niemalże 200 podmiotów jest chętnych do stworzenia prototypu polskiego auta elektrycznego 30 stycznia 2018 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Spółka ElectroMobility Poland (EMP) planuje jeszcze w tym roku rozpocząć budowę prototypu polskiego auta elektrycznego. Do firmy wpłynęło już kilkanaście projektów tego rodzaju pojazdów, jak informuje EMP. „Budujące jest to, że przedsiębiorcy, projektanci i konstruktorzy połączyli siły, by wystartować w naszym postępowaniu. Stworzyli konsorcja złożone łącznie z prawie dwustu podmiotów o różnych, uzupełniających się kompetencjach. Dzięki temu zmaksymalizowali swój potencjał, a do EMP trafiły wartościowe propozycje”, komentuje dyrektor EMP, Piotr Zaremba. Reklama Jak opowiada dyrektor: „Poziom zgłoszeń, jest – jak się spodziewaliśmy – zróżnicowany, ale wiemy już, że zawierają one ciekawe rozwiązania, które będą mogły zostać przez nas praktycznie wykorzystane w pracach nad e-autem”. W firmie obecnie trwa wstępna selekcja otrzymanych projektów, ocena ich zgodności z wymogami technicznymi i szacowanie potencjału biznesowego. Finalnie komisja konkursowa wybierze te, które mają największą szansę zmienić się w realne, produkowane masowo auta elektryczne. Konkurs ogłoszony został w listopadzie 2017 roku. Podpisywanie pierwszych umów z wygranymi przewidziane jest na luty bieżącego roku, a jeszcze w pierwszym kwartale rozpocząć się mają zaawansowane prace nad prototypami, tak żeby wiosną 2019 roku auta mogły jeździć. Jak mówił Krzysztof Tchórzewski, będący ministrem energii w czasie ogłaszania konkursu: „Stawką w konkursie na prototyp organizowanym przez EMP są duże kwoty, które Skarb Państwa planuje przeznaczyć na uruchomienie produkcji samochodu elektrycznego w Polsce”. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.