Polska Nowe prawo wodne – co warto wiedzieć? 23 stycznia 2018 Polska Nowe prawo wodne – co warto wiedzieć? 23 stycznia 2018 Przeczytaj także Ekologia Ekologia coraz częściej decyduje w lokalnej polityce. Przykład z Bystrej Mieszkańcy Bystrej, sielankowego zakątka Beskidu Żywieckiego, nie zgodzili się na zabudowę terenów zielonych. Swój bunt wyrazili podczas niedawnych wyborów samorządowych. Wójt Gminy Wilkowice, Janusz Zemanek, był jedynym startującym kandydatem, a mimo tego – nie otrzymał wymaganej połowy głosów. Ponad 60% głosujących było przeciw. Powód? Pomysł zabudowy terenów zielonych w Bystrej. Wiadomości OZE W planach coraz więcej spalarni śmieci. Potrzebujemy lepszej kontroli Na terenie Polski działa 9 spalarni odpadów komunalnych. W najbliższych latach planowana jest rozbudowa istniejących, a także budowa 30 nowych punktów przerabiających śmieci na ciepło. Branża odpadów to przede wszystkim duże pieniądze, a każdy nowy projekt wzbudza kontrowersje. Obywatele i ekolodzy obawiają się nadmiernej emisji pyłów, CO2 i metali ciężkich, natomiast samorządy i zainteresowane firmy zbijają argumenty przeciwników wizją taniej energii i szybkiego rozwiązania problemu śmieci w gminach. Raport Najwyższej Izby Kontroli rzuca nowe światło na jakość pracy organów ochrony środowiska, sprawujących pieczę nad spalarniami śmieci. Jest co poprawiać. Od pewnego czasu Ministerstwo Środowiska zapewnia, że chce poprawiać stan środowiska wodnego w Polsce. W tym celu w 2018 roku wdrożona ma być odpowiednia reforma. Zapowiedzi zmian w zarządzaniu gospodarką wodną w Polsce pojawiły się już w 2016 roku. Sekcja Krajowa Pracowników Gospodarki Wodnej NSZZ Solidarność ustalała kształt reformy z rządem Prawa i Sprawiedliwości. Postulowano przede wszystkim usprawnienie systemu, do którego przyczynić miało się połączenie kompetencji Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej (RZGW) i Wojewódzkich Zarządów Melioracji i Urządzeń Wodnych (WZMiUW) pod jedną instytucją – Wody Polskie. Reklama W ciągu roku plany się jednak zmieniły. Rząd bez konsultacji społecznych podjął decyzję o wydzieleniu wód o szczególnym znaczeniu transportowym z jednorodnego systemu zarządzania. Specjalnie dla nich utworzył Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, co zamiast połączyć i usprawnić system, wprowadziło dwuwładzę resortów. Jeszcze w lipcu 2017 roku ustawa Prawo wodne przyjęta została przez Sejm bez rozporządzeń wykonawczych, co nie przekłada się na sprawne jej wdrażanie. Nie było wiadome, które rzeki i obiekty przejdą do żeglugi. W celu wyjaśnienia założeń reformy Ministerstwo Środowiska i Narodowy Fundusz Środowiska i Gospodarki Wodnej zorganizowali konferencję prasową. Minister Mariusz Gajda zapewnił, że w sposób rozsądny będą wprowadzane zmiany i inwestycje. Natomiast przedstawiciel NFSiGW, Roman Wójcik poinformował, że ze środków funduszu finansowane są następujące działania: budowa i odbudowa obiektów hydrologicznych, przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska, wspomaganie żeglugi śródlądowej. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.