Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Opłacalność autobusów elektrycznych

Solaris Urbino 12

Opłacalność autobusów elektrycznych

Czy inwestowanie w pojazdy elektryczne jest opłacalne? Zdania w tej kwestii są podzielone, jednak należy przyznać, że choć rozpowszechnianie się tego typu środków transportu niesie ze sobą mnóstwo zalet, to generuje także kilka wad.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Powyższą kwestię na przykładzie Krakowa szczegółowo omówił Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków, w specjalnym wywiadzie udzielonym portalowi Świat OZE.

– Porównując eksploatację autobusów elektrycznych i autobusów spalinowych warto wiedzieć, że średnio jeden autobus spalinowy zużywa dziennie około 100-120 litrów paliwa, więc łatwo sobie oczywiście policzyć, ile dzięki 26. autobusom – w tej chwili MPK w Krakowie ma autobusy elektryczne – jaka to jest oszczędność paliwa, ile mniej tego paliwa dziennie jest zużywane. No i, oczywiście, ile mniej zanieczyszczeń dostaje się do środowiska dzięki temu, że eksploatujemy autobusy elektryczne – zauważył Marek Gancarczyk.

Rzecznik krakowskiego MPK podkreśla proekologiczne rozwiązania oferowane przez elektryczne autobusy, jednak nie popada w hurraoptymizm i przyznaje, że korzystanie z nich wiąże się z kilkoma niedogodnościami. Najważniejszą jest dość wysoka cena takich pojazdów, wynosząca około dwukrotności kwoty, jaką należy zapłacić za standardowy, spalinowy autobus. Więcej wyliczeń związanych z szacunkowymi kosztami zakupu elektrycznych pojazdów można znaleźć w artykule Jakie koszty ponoszą gminy, inwestując w elektromobilność?

Marek Gancarczyk zwraca również uwagę na fakt, że początkowy wysoki koszt zakupu autobusów elektrycznych równoważy ich późniejsza eksploatacja, ponieważ kwoty za zakup prądu są o wiele mniejsze od środków, jakie należałoby przeznaczyć na kupno oleju napędowego dla autobusów spalinowych. Przypomina on również, że droga Krakowa do elektromobilności wcale nie była taka oczywista: w początkowej fazie zainteresowania pojazdami elektrycznymi miasto nie zdecydowało się od razu na zakup tego typu środków transportu, a na ich wypożyczenie.

Zdecydowaliśmy się na przystąpienie do programu rządowego, który się nazywa e-Bus. W ramach tego programu podpisaliśmy porozumienie, w ramach którego do Krakowa w ciągu kilku najbliższych lat ma zostać dostarczonych do 150. autobusów elektrycznych. Jeżeli w 100%. uda się zrealizować te nasze plany i w Krakowie rzeczywiście pojawi się te 150 autobusów elektrycznych, no to okaże się, że za kilka lat w Krakowie tabor elektryczny będzie stanowił 1/3 wszystkich autobusów, które posiada miasto Kraków – wyraził nadzieję Marek Gancarczyk.

Informacje na temat rozwoju krakowskiej elektrycznej komunikacji miejskiej można znaleźć także w artykule Elektromobilność – czyli jak to się robi w Krakowie.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.