Palny lód – przełom w Chinach

Chińscy naukowcy, pracujący w okolicy południowej części Morza Chińskiego poinformowali, że udało im się przeprowadzić rekordowo wydajną ekstrakcję gazu z tzw. palnego lodu, jaki występuje w tej okolicy. Mianem tym określa się mieszankę zamarzniętej wody i metanu w postaci hydratów. Naukowcy są zdania, że ich odkrycia pozwolą zrewolucjonizować przyszłość energetyki na świecie.

Palny lód ma być kolejnym i ostatnim paliwem kopalnym, jakie wykorzysta człowiek, twierdzi BBC. Ogromne pokłady tego rodzaju lodu można znaleźć na dnie każdego oceanu. Lód taki jest naprawdę palny – gaz zapala się wyjątkowo łatwo, wystarczy przyłożenie płomienia zapalniczki – to także jeden z powodów, dlaczego wykorzystanie tego źródła gazu w energetyce jest tak trudne. Uzysk gazu z lodu jest niewielki, poniżej granicy opłacalności – przynajmniej dotychczas. Badacze z Chin twierdzą, że udało im się uczynić cały proces o wiele wydajniejszym.

Dotychczas Japonia przewodziła w zakresie badań nad tym potencjalnym źródłem energii, ale ostatnie osiągnięcia Chińczyków odebrały im palmę pierwszeństwa. Krok milowy badaczy z Państwa Środka umożliwia uzyskiwanie dużych ilości gazu. Testowa instalacja na Morzu Chińskim uzyskuje 16 tysięcy metrów sześciennych gazu dziennie.

Praveen Linga z Narodowego Uniwersytetu Singapuru komentował prace chińskich kolegów dla BBC:  W porównaniu z rezultatami japońskich badań chińczykom udało się wyekstrahować z lodu o wiele więcej gazu. Pod tym kątem patrząc, jest to zdecydowanie krok w kierunku uczynienia palnego lodu realnym paliwem. Z drugiej strony, jak zaznacza Linga, wydobycie metanu musi być realizowane ostrożnie. Nie można dopuścić do jego uwalniania się do atmosfery, gdyż gaz ten jest potężnym gazem cieplarnianym. Jego wpływ na klimat jest o wiele mocniejszy niż w przypadku dwutlenku węgla.

Ciężko powiedzieć na tym etapie, jak przyznaje Linga dla BBC, czy paliwo to ma szansę przyjąć się w energetyce. Wydobycie z niego gazu jest bardzo energochłonne. Duża wydajność jest tutaj kluczem do realnego zastosowania.

Jak ocenia Linga, jeśli paliwo to miałoby doczekać się realnej eksploatacji, to pierwsza możliwość komercyjnego zakupu może pojawić się nie wcześniej niż około 2025 roku.

Previous Article

Bin-e – pierwszy na świecie, polski inteligentny kosz na śmieci wchodzi do gry!

Next Article

Vestas wprowadza nowe systemy ostrzegania samolotów dla wiatraków

Dodaj komentarz