Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ranking europejskiego transport-sharingu. Jak wypadła Warszawa?

Ranking europejskiego transport-sharingu. Jak wypadła Warszawa?

O idei współdzielenia środków transportu (zwłaszcza samochodów) jeszcze nie tak dawno mało kto słyszał naszym kraju. Dzisiaj, rozpowszechniona na całym świecie idea, wyznacza trend i stały kierunek rozwoju tego sektora.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Coraz więcej krajów postanowiło zaszczepić na swoim terytorium tę myśl. Jej celem jest uwolnienie ludzkości z nadmiernego tłoku, hałasu i spalin. Bo przecież, aby jeździć samochodem, wcale nie musimy go kupować. Aby wybrać się na przejażdżkę rowerem lub skuterem, nie musimy ponosić żadnych większych wydatków z tym związanych.

Również w Polsce notujemy coraz większą liczbę wypożyczalni rowerów, skuterów oraz samochodów. Dlatego warto zainteresować się rankingiem, jaki został stworzony przez zespół Shopalike, który przeanalizował współdzielenie transportu w europejskich stolicach.

W badaniu ujęto 28 stolic Unii Europejskiej oraz działające na ich terytoriach systemy współdzielenia rowerów, samochodów i skuterów. Pod lupę wzięto liczbę pojazdów na 10 tys. mieszkańców oraz średnią cenę za pierwszą godzinę jazdy.

Co wynika z badania i jak wypada na tle innych miast stolica Polski — Warszawa?

Paryż został niekwestionowanym zwycięzcą rankingu i z tytułem najbardziej przyjaznej stolicy europejskiej wyprzedził Brukselę, Berlin i Warszawę, która ostatecznie zajęła 4. pozycję. Niżej w rankingu znalazły się takie miasta jak Wiedeń i Amsterdam.

Stolica Polski znalazła się w pierwszej dziesiątce rankingu „Transport Sharing w Europie”. Czwarta lokata zajęta przez Warszawę w kategorii „rowery” wzbudza podziw i dumę. System rowerowy Veturilo swoją imponującą ilością rowerów (5000) na terenie Warszawy zostawia daleko w tyle inne stolice europejskie.

Nie gorzej jest w kategorii car-sharingu, w której Warszawa znalazła się na 5. miejscu w EU z bardzo przyzwoitą liczbą (900) samochodów.

W kategorii skuterów jest gorzej, jednak należy pamiętać, że warunki klimatyczne zawsze będą preferować miasta w cieplejszej strefie klimatycznej. W takiej sytuacji ósme miejsce nie jest porażką, a raczej sukcesem.

Stolica Polski wypadła bardzo obiecująco na tle innych miast w UE. Nareszcie nie należymy do ogona Europy, a lokaty zajęte przez Warszawę pokazują to miasto od najlepszej strony. Otwartość na wszelkie nowinki oraz innowacje pozwala z optymizmem oczekiwać przyszłości.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.