Wiadomości OZE Shell uruchomił stację wodorową w Londynie 05 maja 2017 Wiadomości OZE Shell uruchomił stację wodorową w Londynie 05 maja 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE Produkujemy więcej energii z OZE, ale zarazem marnujemy na potęgę Polska to uśpiony olbrzym pod względem produkcji energii z OZE. Nasz potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany przez zły stan sieci energetycznych, co przekłada się na częste wyłączenia oraz rosnącą ilość odmów przyłączenia nowych źródeł energii. Eksperci od dawna wskazują, że bez rozwiązania tego problemu nie uwolnimy potencjału polskiej energetyki. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Nowo powstała stacja Shell na obwodnicy Londynu pozwala tankować samochody z napędem wodorowym. Najciekawszy jest jednak sposób jej zasilania. Wodór wytwarzany jest z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Kiedy będą one produkować nadwyżkę energii, zostanie ona wykorzystana do produkcji paliwa dla samochodów z napędem wodorowym. Reklama Za realizację projektu odpowiedzialny jest start-up ITM Power z Sheffield, którego inżynierowie opracowali zastosowane rozwiązanie. Poprzednia realizacja ITM Power znajduje się we Frankfurcie nad Menem, więc stosunkowo blisko polskiej granicy. Jednak ta stacja ma dużo mniejszą moc i nie może być porównywana do tej w Londynie. Interesujący jest sposób przekształcania energii na paliwo dla samochodów napędzanych wodorem. Za wszystko odpowiedzialny jest program komputerowy, który steruje procesem rozdzielania cząsteczek wody na wodór oraz tlen – proces elektrolizy. Stacja wodorowa będzie testowana przez najbliższy rok kalendarzowy – z pewnością będzie to cenny czas zarówno dla konstruktorów projektu, jak i posiadaczy wodorowych pojazdów, dla których rozwój potrzebnej infrastruktury jest niezwykle ważny. W motoryzacji widać silny trend proekologiczny w ostatnim czasie. Samochody spalinowe są poddawane procesowi downsizingu, który polega na zmniejszaniu pojemności silnika. Nawet najbardziej klasyczne samochody są poddawane temu zabiegowi, takie jak chociażby nowy Ford Mustang, którego można kupić w wersji ECO – kiedyś byłoby to nie do pomyślenia, by na pierwszym miejscu stawiać ekonomiczność i ochronę środowiska nad wrażenia z jazdy. Dzisiaj trendy wyraźnie się zmieniły – samochody elektryczne zaczynają stawać się realną konkurencją dla pojazdów spalinowych na zachodnich rynkach, a inwestorzy nie boją się już wspierać takie pomysły pieniędzmi. Coraz częściej słyszy się również o pojazdach napędzanych wodorem, które mają być alternatywnym wyborem, dla osób chcących żyć w zgodzie z naturą, a jednocześnie czerpać radość z jazdy. Na rynku jest już dostępnych kilka pojazdów zasilanych w ten sposób, powstają więc również wodorowe stacje tankowania. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.