Energia wiatrowa Eko-żegluga na horyzoncie. Pierwszy kontenerowiec napędzany energią wiatrową już wkrótce 11 kwietnia 2025 Energia wiatrowa Eko-żegluga na horyzoncie. Pierwszy kontenerowiec napędzany energią wiatrową już wkrótce 11 kwietnia 2025 Przeczytaj także Energia wiatrowa Morska energetyka wiatrowa pod presją. Co dalej z offshore w Europie? Branża, która miała być fundamentem europejskiej transformacji energetycznej, dziś boryka się z brakiem stabilnych zasad, kostkami i spadającym zainteresowaniem inwestorów. W minionym tygodniu zakończyła się konferencja WindEurope 2025 w Kopenhadze, gdzie spotkali się liderzy w branży, by rozmawiać o czekających wyzwaniach. Hasło przewodnie tegorocznej edycji brzmiało: „Skalujmy, elektryfikujmy, dostarczajmy” wyrażając priorytety sektora, czyli rozbudowę łańcucha dostaw, elektryfikację różnych gałęzi gospodarki oraz skuteczną realizację projektów wiatrowych. Energia wiatrowa Montaż małych turbin wiatrowych w Polsce się nie opłaca? Nowe badania Czy warunki wietrzne w Polsce są wystarczające, aby indywidualny prosument chciał zainwestować w mikroinstalację? Zbadali to badacze z międzynarodowego zespołu, których artykuł ukazał się w czasopiśmie “Energy”. Rozwój ekologicznej żeglugi trwa. Rozpoczęto budowę pierwszego statku kontenerowego, który będzie czerpać energię z wiatru. Do tej pory rozwiązania te stosowane były wobec masowców i tankowców. Reklama Pierwszy kontenerowiec napędzany wiatrem, który popłynie z Francji na Madagaskar Po czterech latach tworzenia projektu firma Windcoop ogłosiła znaczne postępy w kwestii budowy pierwszego, niskoemisyjnego i ekologicznego statku kontenerowego. Inicjatywę wsparło nawet 1600 osób, w tym pracownicy, partnerzy finansowi i darczyńcy. Będzie to pierwszy kontenerowiec posiadający specjalistyczne żagle, które mogą czerpać energię z wiatru. Całościowy koszt projektu to 28,5 milionów euro, z czego 6,8 miliona stanowiło kapitał własny firmy Windcoop. Obecnie przedsiębiorstwo planuje rozpoczęcie budowy drugiego statku, który miałby zapewnić comiesięczną częstotliwość wizyt statków w portach, tym samym rozszerzając działalność firmy. Kontenerowiec ma posiadać kadłub o długości 91,3 metra. Na jego powierzchni zainstalowane zostaną trzy żagle zaprojektowane przez Computet Wing Sail, o powierzchni 350 m2. Według osób zaangażowanych w planowanie budowy kontenerowca, nowoczesna technologia pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 60 proc., porównując kontenerowiec Windcoop ze statkiem o napędzie konwencjonalnym. Docelowo ma być on również przeznaczony na trasy długodystansowe, a pierwsza linia ma obsługiwać porty na trasie Francja-Madagaskar. W ten sposób firma chce również wspierać lokalny biznes i transport towarowy w Afryce. Podwodne turbiny zasilą tysiące domów. Czysta energia z pływów morskich Nadchodzi era ekologicznej żeglugi? Napęd żaglowy, który umożliwia czerpanie energii z wiatru znalazł do tej pory zastosowanie w masowcach i tankowcach. Według firmy Windcoop, ich projekt ma być pierwszym, w którym zostanie zastosowany nowy, innowacyjny system żagli. Do tej pory w żegludze wyróżniał się masowiec Pyxis Ocean, który został wyposażony w dwa stalowo-kompozytowe żagle WindWings. W listopadzie 2023 roku wpłynął on do terminalu HES Gdynia Bulk Terminal i był pierwszym statkiem transportowym z nowoczesnymi żaglami, który pojawił się w polskim porcie. Technologia umożliwiająca czerpanie czystej energii za pomocą dedykowanych żagli pozwala również na oszczędzanie energii i paliwa na statku. Takie rozwiązanie wdraża również japoński przewoźnik Mitsui O.S.K. Lines, który w swoich statkach zastosował system Wind Challenger. Pozwoliło to na znaczne ograniczenie emisji CO2 w trakcie trwania rejsu. Podobną strategię przyjęła holenderska firma Econowind, której technologia VentoFoil przyczyniła się do promowania bardziej ekologicznej żeglugi. Zobacz również: Baltic Power nabiera mocy: kluczowe komponenty już w drodze na Bałtyk Źródło: gospodarkawodna.pl Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.