Hałas nasz powszedni

Drogowy, kolejowy, tramwajowy, lotniczy, przemysłowy oraz komunalny. Jako mieszkańcy miast mamy z nim do czynienia praktycznie cały czas. Hałas, bo o nim mowa, negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Niestety wielu z nas wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy. Dlatego w Międzynarodowym Dniu Świadomości Zagrożenia Hałasem przybliżamy ten “głośny” problem.

Cichy głośny problem

Od dźwięków trudno się odciąć. Rano budzi Cię hałas dźwigu pracującego na budowie osiedla obok, później ekspres do kawy, szum wody w rurach, płacz dziecka, silnik samochodu w drodze do pracy, przejeżdżający obok tramwaj, komputer, rozmowy, przelatujący nad głowami samolot, serial i radio.

O ile o smogu czy zanieczyszczeniu wody mówimy dużo, o tyle zanieczyszczenie hałasem w dyskusjach społecznych jest pomijane i bagatelizowane. Przede wszystkim niewiele się mówi o jego wpływie na nasze zdrowie.

Jak działa na nas nadmiar hałasu? Stajemy się rozdrażnieni, zmęczeni, poirytowani, a długotrwała ekspozycja na dźwięki może doprowadzić nawet do choroby. Uszkadza słuch, ale co więcej prowadzi do zmian w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego, obniża wydolność psychiczną i fizyczną organizmu.

Kiedy dźwięk staje się hałasem?

Głośność dźwięku opisuje się decybelami. Wiele decybeli tworzy hałas. Przykładowo szelest powiewających liści to 10 DB, szept – 20 dB, praca odkurzacza – 60dB, trąbienie samochodu – 80 dB, ruch uliczny – nawet 90 dB, a wybuch petardy 160 dB.

Istnieją specjalne przepisy mówiące o dopuszczalnym hałasie. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z 2012 roku dopuszczalne poziomy natężenia hałasu drogowego w ciągu dnia wynoszą maksymalnie 68 dB, w nocy – 59 dB. Wcześniejsze normy mówiły o 50–65 dB w dzień i 45–55 dB w nocy.

Czy hałas jest problemem? Jak wynika, ze sprawozdania Europejskiej Agencji Środowiska „Hałas w środowisku w Europie — 2020” 20% ludności Europy jest narażonych na długotrwałe, szkodliwe dla zdrowia poziomy hałasu. Jest to zatem ponad 100 mln osób w Europie. To całkiem sporo.

Sprawdź na mapie

Na podstawie pomiarów hałasów (drogowego, tramwajowego, kolejowego, lotniczego i przemysłowego), najczęściej w miastach, tworzone są specjalne mapy akustyczne, zwane też mapami hałasu. To dokument przygotowany do oceny narażenia na hałas pochodzący z różnych źródeł na danym obszarze. Na mapie zaznaczone są miejsca o zróżnicowanym poziomie hałasu, narażone na hałas oraz wymagające podjęcia działań go ograniczających, określa również obszary ciszy i spokoju.

Poziom hałasu możemy sprawdzić za pomocą urządzenia zwanego sonometr.

Walka z hałasem

Ekrany akustyczne, specjalne podkłady do miejsc, po których jeżdżą tramwaje, stosowanie nawierzchni asfaltowej o niskim poziomie emisji hałasu, używanie cichych opon w pojazdach transportu publicznego to najważniejsze sposoby walki z hałasem. Ale nie jedyne. Istotne jest także rozwijanie komunikacji zbiorowej, ścieżek rowerowych, promowanie aktywnego i zrównoważonego przemieszczania się czy udostępnianie infrastruktury dla samochodów elektrycznych.

Co ważne, metody stosowane do walki z hałasem, pozytywnie wpływają także na poprawę jakości powietrza.

Czego możemy sobie życzyć w Międzynarodowym Dniu Świadomości Zagrożenia Hałasem? Relaksującej ciszy. Życzenia oczywiście składamy szeptem.

źródło: eea.europa.eu, muratorplus.pl, ekologia.pl; fot. chairulfajar_/Unsplash