Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Kraków wydał prawie 1 mln zł, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu 

Kraków wydał prawie 1 mln zł, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu 

Pierwotnie SCT miała funkcjonować w Krakowie już od 2022 roku. Wciąż jednak pomysł ten spotyka się ze sceptycyzmem mieszkańców, którzy protestują przeciwko restrykcyjnym ograniczeniom. Aby wpłynąć na ich opinie, miasto rusza z kampanią promocyjną, która kosztowała Zarząd Transportu Publicznego aż… 800 tys złotych!

Reklama

Kiedy Kraków wprowadzi SCT?

Jak wynika z badań Krakowskiego Alarmu Smogowego, samochody z silnikami diesla wyprodukowane przed 2009 rokiem, mimo że stanowią jedynie 17% wszystkich pojazdów, odpowiadają aż za 42% tlenków azotu w atmosferze. 

Rozwiązaniem tego problemu ma być zakaz wjazdu do miasta samochodów niespełniających konkretnych norm. W 2022 roku uchwała o SCT została przyjęta przez radnych Zarządu Publicznego, ale decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego stwierdzono jej nieważność ze względu na braki formalne, np. brak konkretnych granic strefy.

Uchwała wzbudziła zamieszanie i spotkała się z protestami mieszkańców, którzy byli szczególnie niezadowoleni brakiem konsultacji społecznych. Planowany termin przesunął się na 1 lipca 2025 roku. Do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają norm Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG oraz Euro5 w przypadku diesli. 

Miasto, ucząc się na błędach, przed wprowadzeniem kolejnej uchwały postawiła na zmianę mentalności mieszkańców. Już 20 października w Krakowie ruszy kampania informacyjno-edukacyjna, której celem będzie przekonanie Krakowian do strefy czystego transportu. Koszt kampanii to aż 800 tys zł., a całe przedsięwzięcie zostało zlecone prywatnej agencji reklamowej, firmie ANDO (Agencja Nie Do Ogarnięcia), z którą umowę 20 września podpisał Zarząd Transportu Publicznego. 

– W przyszłym tygodniu pojawią się pierwsze publikacje związane z akcją informacyjno-edukacyjną, mówiącą o wpływie transportu drogowego na zanieczyszczenie powietrza w mieście i sposobach na jego ograniczenie – czytamy w oficjalnym komunikacie ZCT. 

Czy to zadziała?

Na działania przekonujące mieszkańców mają składać się plakaty, billboardy oraz kampania w prasie i mediach społecznościowych. Duży nacisk został położony właśnie na kanały internetowe, w których do promocji SCT zostali zaangażowani influencerzy. Cała akcja będzie trwać 3 miesiące. 

– Ta kampania jest przede wszystkim po to, aby pokazać, w jaki sposób transport drogowy wpływa na zanieczyszczenie powietrza, jakie zanieczyszczenia są w spalinach, co to jest norma Euro silnika i jak można ograniczyć zanieczyszczenia pochodzące z transportu drogowego – powiedział Maciej Piotrkowski z ZTP.

Celem kampanii jest pokazanie, że Strefa Czystego Transportu to nie tylko ograniczenia, ale też inwestycja w długofalową poprawę jakości powietrza. Planowane są również ankiety, które pomogą sprawdzić stosunek mieszkańców do projektu. Według zapowiedzi, będą miały one decydujący wpływ na ostateczną decyzję o jego kształcie.

– Będą się ukazywać różne publikacje w portalach i na social mediach. – Chcemy zrobić film o strefach czystego transportu. Zakładamy podjęcie współpracy z influencerami, youtuberami – dodał przedstawiciel ZTP.

Zobacz też: Za wyrejestrowanie samochodu spalinowego darmowy bilet na komunikację miejską

Źródło: pap.pl, smoglab.pl 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.