Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Nowy program wsparcia elektromobilności – NaszEauto. Dopłat dla przedsiębiorców nie będzie 

Nowy program wsparcia elektromobilności – NaszEauto. Dopłat dla przedsiębiorców nie będzie 

3 lutego rusza nowy program dopłat do samochodów elektrycznych – NaszEauto. Kto może liczyć na wsparcie, dlaczego nie przewidziane są dopłaty dla przedsiębiorców i czy to ostatnie środki z KPO na rozwój elektromobilności? 

Reklama

NaszEauto – nowy program dopłat

Program NaszEauto jest skierowany do polskich rodzin, a jego celem jest zachęcenie obywateli do elektryfikacji transportu. W ramach dotacji można otrzymać do 40 tys. zł na zakup samochodu. Program przewiduje również dodatkowe bonusy, takie jak premia za zezłomowanie oraz premia za niski dochód. 

Eauto będzie promowało zakup samochodów elektrycznych w gospodarstwach domowych posiadających kartę dużej rodziny oraz wśród osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak podaje ministerstwo – to właśnie JDG stanowią 80% przedsiębiorców w Polsce.

AD 4nXeU4r7udTOqCqPy6v2N0qvWK2eIsIjpinVoxL98wG ugiAgH3m SCug gPsqY23tswGaYGJuUTnXT4qcOuiE3xtgTiAJbRXoZoYCjbGNG2Fsjw3Ql9U96uzgalyZnNABxJrpGY

Podczas dzisiejszej konferencji w siedzibie NFOŚiGW ogłoszono, że nabór zostanie uruchomiony 3 lutego. Wnioski o dopłatę można składać elektronicznie. Program będzie działał do 30 czerwca 2026 roku. NaszEauto dysponuje budżetem 1,6 mld zł z KPO – są to środki, które pierwotnie miały być przeznaczone na podatek od aut spalinowych, z którego rządząca koalicja zrezygnowała. 

AD 4nXfHa3Klp5ny2jujjQZ1Q1xNX37vLT5usV5 RKmjl3m6Md7jOZWHi1eY0O5OI 63K p e0wxTn747gB7TOm9YCM3 a3ec8cgCcSqK8ijsHj7tQgjVGY3NktmE1H5LRgcFUGUL

Podczas konferencji Krzysztof Bolesta zapowiedział również, że może to być ostatni tak duży program dopłat do samochodów elektrycznych, ponieważ “odchodzi od nich cała Europa”.

Co z przedsiębiorcami?

W kontekście programu pojawiają się pytania o brak dopłat dla przedsiębiorców. Przeciwko takiemu rozwiązaniu, w imieniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, protestowała Agnieszka Majewska, rzeczniczka małych i średnich firm. W jej ocenie wykluczenie ze względu na formę prawną wykonywanej działalności gospodarczej jest dyskryminujące. Podczas konferencji wiceminister środowiska stanu Krzysztof Bolasta tłumaczył taką decyzję wymogami Komisji Europejskiej oraz koniecznością priorytetowego wsparcia osób prywatnych. 

– To jest kwestia, która wracała w konsultacjach. Ten program wyklucza flotowców, umożliwiając dopłaty tylko dla osób indywidualnych i JDG, dlatego, że to jest zastąpienie podatku od aut spalinowych. Pomagamy JDG, flotowe zakupy mają swoje cele środowiskowe. Ten program ma pomagać w zakupie pojazdów elektrycznych tym osobom, które jeżdżą pojazdami spalinowymi i byłyby narażone na ten podatek. Od samego początku w negocjacjach z Komisją Europejską nie było rozmowy o dopłatach dla flot – tłumaczył Krzysztof Bolesta. – Nie wydaje mi się, żeby rolą państwa polskiego było pomaganie w spełnieniu wymogów środowiskowych nałożonych na floty. My pomagamy ludziom, ale będziemy stymulować elektryfikację transportu w bardziej kreatywne sposoby.  

Zobacz też: Coraz mniej rejestrowanych samochodów elektrycznych. Najgorszy wynik w UE

Źródło: gov.pl

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.