Wiadomości OZE Opel stawia na auta elektryczne 28 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Opel stawia na auta elektryczne 28 sierpnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Na początku tego roku Opel ogłosił plan produkcji własnych samochodów elektrycznych, który przełoży się na zelektryfikowanie całej marki. Jednym z flagowych modeli tej firmy będzie Opel GT X Experimental. Reklama Opel GT X Experimental to kompaktowy SUV o długości niewiele ponad 4 metrów, ponad 2,5 metrowym rozstawie osi i szerokości niespełna 2 metrów. Jak mówi Mark Adams, wiceprezes odpowiedzialny za desing aut firmy: „Opel GT X Experimental ucieleśnia ducha naszych podstawowych wartości marki – niemieckiej, przystępnej, ekscytującej. Jest to przystępna koncepcja, z którą ludzie mogą się identyfikować. Pewnie łączy w sobie czyste i odważne wykonanie projektu z postępową technologią, która ułatwia życie”. Auto wyposażone jest w dość małą baterię o mocy 50 kWh z funkcją ładowania indukcyjnego. Póki co nieznany jest szacunkowy zasięg, ale Opel zapewnia, że będzie on zadowalający dzięki „lekkiej architekturze” tego modelu. GT X Experimental wyróżniają 17-calowe koła o nietypowym wyglądzie, drzwi otwierane na oścież pod kątem 90 stopni i bez środkowego słupka oraz panoramiczna szyba przednia. Pojazd wyposażony jest w wyjmowane głośniki, z których można korzystać również poza nim, oraz małe kamery zastępujące lusterka. Flagowy elektryczny samochód Opla nie oferuje w pełni autonomicznej jazdy, ale funkcje ułatwiające jego prowadzenie. Komputer pojazdu będzie w stanie zarządzać manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem oraz ruszaniem i przyspieszaniem. Mimo to nadal kierowca pozostaje odpowiedzialny za interwencję i prowadzenie auta w sytuacjach zagrożenia na drodze. GT X Experimental to nawiązanie do koncepcji Opla z 1965 roku, modelu Experimental GT. W nazwie nowego SUVa pojawia się litera X ze względu na przyszłościowe plany firmy. Do 2021 roku 40% sprzedawanych samochodów ma być SUVami, a do 2024 marka przejdzie całkowitą elektryfikację. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.