Wiadomości OZE Opel stawia na auta elektryczne 28 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Opel stawia na auta elektryczne 28 sierpnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Na początku tego roku Opel ogłosił plan produkcji własnych samochodów elektrycznych, który przełoży się na zelektryfikowanie całej marki. Jednym z flagowych modeli tej firmy będzie Opel GT X Experimental. Reklama Opel GT X Experimental to kompaktowy SUV o długości niewiele ponad 4 metrów, ponad 2,5 metrowym rozstawie osi i szerokości niespełna 2 metrów. Jak mówi Mark Adams, wiceprezes odpowiedzialny za desing aut firmy: „Opel GT X Experimental ucieleśnia ducha naszych podstawowych wartości marki – niemieckiej, przystępnej, ekscytującej. Jest to przystępna koncepcja, z którą ludzie mogą się identyfikować. Pewnie łączy w sobie czyste i odważne wykonanie projektu z postępową technologią, która ułatwia życie”. Auto wyposażone jest w dość małą baterię o mocy 50 kWh z funkcją ładowania indukcyjnego. Póki co nieznany jest szacunkowy zasięg, ale Opel zapewnia, że będzie on zadowalający dzięki „lekkiej architekturze” tego modelu. GT X Experimental wyróżniają 17-calowe koła o nietypowym wyglądzie, drzwi otwierane na oścież pod kątem 90 stopni i bez środkowego słupka oraz panoramiczna szyba przednia. Pojazd wyposażony jest w wyjmowane głośniki, z których można korzystać również poza nim, oraz małe kamery zastępujące lusterka. Flagowy elektryczny samochód Opla nie oferuje w pełni autonomicznej jazdy, ale funkcje ułatwiające jego prowadzenie. Komputer pojazdu będzie w stanie zarządzać manewrowaniem, zwalnianiem i hamowaniem oraz ruszaniem i przyspieszaniem. Mimo to nadal kierowca pozostaje odpowiedzialny za interwencję i prowadzenie auta w sytuacjach zagrożenia na drodze. GT X Experimental to nawiązanie do koncepcji Opla z 1965 roku, modelu Experimental GT. W nazwie nowego SUVa pojawia się litera X ze względu na przyszłościowe plany firmy. Do 2021 roku 40% sprzedawanych samochodów ma być SUVami, a do 2024 marka przejdzie całkowitą elektryfikację. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.