Wiadomości OZE Przyszłość transportu to pojazdy autonomiczne 27 czerwca 2019 Wiadomości OZE Przyszłość transportu to pojazdy autonomiczne 27 czerwca 2019 Przeczytaj także Ekologia Gdzie pływa najwięcej śmieci? Oto najbardziej zanieczyszczone wody świata Eksperci z Międzynarodowego Instytutu Stosowanej Analizy Systemów (IIASA) postanowili sprawdzić, które lądowe zbiorniki i cieki wodne są najbardziej zanieczyszczone odpadami pochodzenia ludzkiego. Wyniki badania nie tylko wskazały obszary z największym poziomem śmieci w wodzie, ale także ujawniły problemy w dotychczas stosowanych rozwiązaniach. Elektromobilność Będzie 60 milionów więcej. Czy Polacy są zainteresowani dotacjami w ramach tego programu? Budżet programu “Mój Elektryk”, wspierającego zakup samochodów elektrycznych, zwiększył się z 900 do 960 milionów złotych. Czym jest ten rządowy program i kto może liczyć na wsparcie? Rewolucja elektryczna w transporcie odbywa się na naszych oczach. Przyszłość należy natomiast do rozwiązań autonomicznych. Tak wynika z oceny uczestników seminarium Mobility City 2019, które Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), wspólnie z Grupą Renault, zorganizowało w Warszawie. Jakie jeszcze wnioski płyną z konferencji? Reklama Spis treści Autonomiczność już się dzieje Bezpieczeństwo numerem jedenAutonomizacja głównie w miastach Kiedy te pojazdy zobaczymy w Polsce? Postęp technologiczny i zmiana prawa Autonomiczność już się dzieje Uczestnicy konferencji mogli przetestować koncepcyjny samochód elektryczny od Renault, czyli model EZ-GO. Ma on być europejską taksówką przyszłości, ale jak na razie jest testowany przez producenta. W wyścig w kierunku samojezdnych aut włączają się jednak nie tylko wielkie koncerny, ale i start-upy. – Mobilność jest jednym z kluczowym elementów zrównoważonego rozwoju miast. Grupa Renault jest obecnie aktywna we wszystkich obszarach inteligentnej miejskiej mobilności. Prowadzimy również testy elektrycznych pojazdów autonomicznych w ramach systemów transportu publicznego. Według Renault przyszłość należy do mobilności elektrycznej, autonomicznej i interaktywnej. W najbliższych latach Grupa planuje stworzyć 15 autonomicznych modeli. Pojazdy-roboty sprzyjają również rozwojowi nowoczesnej mobilności na żądanie – mówił Vincent Carré, Deputy Director International Sales Development Renault Groupe. Bezpieczeństwo numerem jeden Docelowo autonomiczne pojazdy mają wyeliminować jedno z najpoważniejszych zagrożeń współczesnego transportu, a zarazem główną przyczynę wypadków drogowych, czyli błąd człowieka. To ten czynnik może być odpowiedzialny za nawet 95% wypadków na drogach. Robot napędzany sztuczną inteligencją nie męczy się, nie ma skłonności do brawurowych zachowań i nie zażywa alkoholu. Potrzeba jednak wypracować takie algorytmy, które we właściwy sposób ocenią nagłe zdarzenia i podejmą odpowiednią decyzję w nieprzewidzianych scenariuszach drogowych. Głównym celem autonomizacji transportu jest po prostu poprawa komfortu życia ludzi. – Trzy czwarte osób na świecie mieszka w miastach, w związku z czym trzeba im dostarczyć rozmaite towary i usługi. Samochody autonomiczne idealnie nadają się do realizacji takich zadań. Renault jest liderem w zakresie elektromobilności i technologii jazdy autonomicznej. Realizujemy wiele innowacyjnych projektów z obu tych dziedzin. Przykładowo na portugalskiej wyspie Porto Santo tworzymy nowatorski system energetyczny oparty na energii z OZE i samochodach elektrycznych – zaznaczył Andrzej Gemra z Grupy Renault. Autonomizacja głównie w miastach Jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących przed europejskimi miastami jest ograniczenie albo nawet wykluczenie emisji zanieczyszczeń z transportu. Poruszanie się po mieście ma być szybkie, wygodne i nie obciążać środowiska. Również w spełnieniu tych postulatów pomogą auta bez kierowcy. – Przyszłość to zintegrowane aplikacje, współdzielenie podróży, pojazdy autonomiczne, car sharing, transport publiczny oraz transport na żądanie. Dzięki autonomizacji zmniejszy się liczba pojazdów, zwiększy się wolna przestrzeń w miastach oraz spadnie poziom szkodliwych emisji. Przed nami liczne wyzwania, różne w zależności od konkretnego miasta. Analizy i badania pokazują nam, że złoty środek jest możliwy do określenia. Przyszłością jest współdziałanie kluczowych podmiotów z sektora mobilności. To potrzeby klienta kształtują rynek – wskazywała Martyna Abendrot-Miłuńska z PTV Group, będącej światowym lider oprogramowania i danych transportowych dla inteligentnych miast Kiedy te pojazdy zobaczymy w Polsce? Rozwój i testowanie aut samojezdnych odbywa się w największych ośrodkach miejskich na świecie. Tymczasem w Polsce raczej nie słyszy się o tym, by w którymś z miast prowadzone były testy samochodów autonomicznych. Okazuje się, że do niedawna problem tkwił w regulacjach prawnych. – Naturalnym liderem w zakresie samochodów autonomicznych w Polsce jest obecnie Ministerstwo Infrastruktury, z uwagi na zakres działalności tego resortu. Definicję pojazdu autonomicznego i możliwość testowania takich samochodów na drogach publicznych wprowadziła Ustawa o elektromobilności. Po spełnieniu odpowiednich warunków, pojazdy autonomiczne mogą już być testowane na naszych drogach. Wdrażanie samochodów samosterujących wymaga podjęcia trzech dalszych kroków: przeprowadzania symulacji, testów na zamkniętych torach oraz testów na drogach publicznych – mówił Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego. Postęp technologiczny i zmiana prawa Choć pojazdy samosterujące przechodzą już testy na całym świecie, to wciąż potrzebne są dla nich niezawodne technologie. Te cały czas powstają. Przykładowo, algorytmy uczenia maszynowego w coraz większym stopniu zaczynają już przypominać ludzki model analizowania danych odbieranych przez zamontowane na samochodach czujniki. Być może dążenie w tym kierunku pozwoli lepiej zrozumieć i zaakceptować te technologie. Transport autonomiczny napotyka ponadto wciąż jeszcze na szereg barier prawnych. – Globalnym liderem w zakresie wdrażania regulacji prawnych dotyczących pojazdów autonomicznych jest obecnie Singapur. Kolejne pozycje zajmują Wielka Brytania, Nowa Zelandia, Finlandia oraz Holandia. Z kolei w kategorii technologii i innowacji, na pierwszym miejscu znalazł się Izrael, w którym funkcjonuje wiele firm rozwijających nowatorskie rozwiązania. Natomiast najwięcej patentów w tym sektorze zastrzeżono w Japonii. Ciekawie przedstawiają się wyniki badania w zakresie akceptacji konsumenckiej technologii jazdy autonomicznej. Im więcej pojazdów samosterujących jeździ w danym kraju, tym większa jest akceptacja społeczna tego środka transportu. Również i w tej kategorii światowym liderem jest Singapur – mówił Przemysław Szywacz z KPMG Polska. *** – Dzisiaj mieli Państwo okazję zapoznać się z koncepcyjnym samochodem autonomicznym czwartego stopnia, Renault EZ-GO. I dziś możemy powiedzieć, że jesteśmy bliżej autonomiczności niż kiedykolwiek w historii motoryzacji. W latach 2025-2030 możemy spodziewać się faktycznego dopuszczenia do ruchu pierwszych pojazdów samosterujących. Na wybranych trasach lub w ramach wewnętrznych transferów, w różnych miejscach świata, będziemy korzystać z autonomicznych taksówek i autobusów. Mam nadzieję, że także w Polsce – podsumował Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.