Wiadomości OZE Stres za kierownicą przejdzie do historii? 01 czerwca 2018 Wiadomości OZE Stres za kierownicą przejdzie do historii? 01 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Według najnowszych wyników badań, przeprowadzonych na Uniwersytecie w Yorku, pojazdy elektryczne wywołują zdecydowanie niższy poziom stresu u kierowców niż pojazdy napędzane silnikami diesla. Reklama Badanie przeprowadzone za pomocą urządzeń do monitorowania fal mózgowych przeprowadził dr Duncan Williams na zlecenie firmy LEVC, która produkuje taksówki elektryczne poruszające się po Londynie. Według tego badacza cichsze warunki poruszania się po drodze przynoszą znaczące korzyści dla zdrowia psychicznego. Badanie polegało na umieszczeniu elektroencefalogramu na głowach czterech kierowców taksówek, którzy na co dzień pracują w centrum Londynu. Wszyscy podczas testów mieli okazję prowadzić samochody z silnikiem diesla oraz z napędem elektrycznym. Wyniki badań nie budzą żadnych wątpliwości. Kierowcy samochodu elektrycznego są bardziej skupieni i zrelaksowani podczas jazdy niż w samochodzie spalinowym. Najbardziej było to zauważalne podczas postoju na skrzyżowaniach. Również akcja serca była mniej zmienna w taksówce elektrycznej niż tej napędzanej silnikiem wysokoprężnym. Dr Williams, komentując wyniki badań, powiedział: „Badanie to okazało się niezwykle interesujące. Wszyscy kierowcy byli spokojniejsi, mniej zestresowani i bardziej zadowoleni w czasie jazdy elektrycznym samochodem niż w spalinowym odpowiedniku” i dodał, że: „Badania sugerują, że spokojniejsze środowisko jazdy pozwoliło taksówkarzom być w bardziej skoncentrowanym. Innymi słowy, usuwając głośny huk silników wysokoprężnych, być może uda im się jechać bardziej skupionym i spokojniejszym, co może się przekładać również na mniejszą liczbę wypadków.” Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Yorku zapewne powinny zostać podjęte ponownie przez inne placówki naukowe na świecie. Jeżeli wyniki zostaną potwierdzone, będzie to doskonała wiadomość nie tylko dla użytkowników i sympatyków samochodów elektrycznych, ale również dla pieszych. To właśnie oni są niejednokrotnie najbardziej poszkodowani w zetknięciu z nieuwagą i roztargnieniem kierowców. Źródło: electrek Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.