Wiadomości OZE Stres za kierownicą przejdzie do historii? 01 czerwca 2018 Wiadomości OZE Stres za kierownicą przejdzie do historii? 01 czerwca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Według najnowszych wyników badań, przeprowadzonych na Uniwersytecie w Yorku, pojazdy elektryczne wywołują zdecydowanie niższy poziom stresu u kierowców niż pojazdy napędzane silnikami diesla. Reklama Badanie przeprowadzone za pomocą urządzeń do monitorowania fal mózgowych przeprowadził dr Duncan Williams na zlecenie firmy LEVC, która produkuje taksówki elektryczne poruszające się po Londynie. Według tego badacza cichsze warunki poruszania się po drodze przynoszą znaczące korzyści dla zdrowia psychicznego. Badanie polegało na umieszczeniu elektroencefalogramu na głowach czterech kierowców taksówek, którzy na co dzień pracują w centrum Londynu. Wszyscy podczas testów mieli okazję prowadzić samochody z silnikiem diesla oraz z napędem elektrycznym. Wyniki badań nie budzą żadnych wątpliwości. Kierowcy samochodu elektrycznego są bardziej skupieni i zrelaksowani podczas jazdy niż w samochodzie spalinowym. Najbardziej było to zauważalne podczas postoju na skrzyżowaniach. Również akcja serca była mniej zmienna w taksówce elektrycznej niż tej napędzanej silnikiem wysokoprężnym. Dr Williams, komentując wyniki badań, powiedział: „Badanie to okazało się niezwykle interesujące. Wszyscy kierowcy byli spokojniejsi, mniej zestresowani i bardziej zadowoleni w czasie jazdy elektrycznym samochodem niż w spalinowym odpowiedniku” i dodał, że: „Badania sugerują, że spokojniejsze środowisko jazdy pozwoliło taksówkarzom być w bardziej skoncentrowanym. Innymi słowy, usuwając głośny huk silników wysokoprężnych, być może uda im się jechać bardziej skupionym i spokojniejszym, co może się przekładać również na mniejszą liczbę wypadków.” Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Yorku zapewne powinny zostać podjęte ponownie przez inne placówki naukowe na świecie. Jeżeli wyniki zostaną potwierdzone, będzie to doskonała wiadomość nie tylko dla użytkowników i sympatyków samochodów elektrycznych, ale również dla pieszych. To właśnie oni są niejednokrotnie najbardziej poszkodowani w zetknięciu z nieuwagą i roztargnieniem kierowców. Źródło: electrek Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.