Wiadomości OZE Popyt na minerały determinuje obraz rynku samochodów EV 15 grudnia 2017 Wiadomości OZE Popyt na minerały determinuje obraz rynku samochodów EV 15 grudnia 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Coraz częściej wśród zgiełku informacji agencyjnych usłyszeć można o gęstniejącej atmosferze na rynku minerałów niezbędnych w produkcji akumulatorów wykorzystywanych w samochodach EV. Nie ma się jednak czemu dziwić, ponieważ coraz większy popyt na minerały jest efektem zwiększającej się popularności pojazdów elektrycznych, w których dominują baterie litowo-jonowe. Przykładem potwierdzającym tezę o coraz większym popycie na minerały jest fakt, że jeden z gigantów wydobywczych, szwajcarski Glencore, w latach 2011–2016 dwukrotnie zwiększył produkcję kobaltu i czterokrotnie produkcję niklu. Reklama Wydobycie miedzi wzrosło w tym okresie z 700 tysięcy ton do 1,4 miliona ton, natomiast cynku z 563,1 tysiąca ton do 1,1 miliona ton. Cynk nadaje się do wykorzystania w akumulatorach litowo-jonowych w przypadku, gdy inne minerały staną się trudno dostępne, a przez to coraz droższe. Dlatego szybki rozwój technologii akumulatorowej może spowodować, że przy produkcji wersji trakcyjnej zostaną wykorzystane inne surowce takie jak np. lit, który stanie się metalem zyskującym na znaczeniu. Innym pierwiastkiem, którego ważność także wzrośnie w najbliższej przyszłości, jest platyna. Anglo American, zajmujący na świecie pierwszą pozycję pod względem produkcji tego pierwiastka, przewiduje, że wraz z rozwojem technologii ogniw paliwowych zwiększy się znaczenie tego surowca. Jest on niezbędny w samochodach wodorowych z powodu funkcji katalizatora, jaką tam pełni. Źródło: reuters.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.