Elektromobilność Ładowanie samochodów elektrycznych. Stacje ładowania i wallbox 05 listopada 2020 Elektromobilność Ładowanie samochodów elektrycznych. Stacje ładowania i wallbox 05 listopada 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Jak naładować samochód elektryczny? Na publicznej stacji ładowania, ładowarką domową lub za pomocą zwykłego gniazdka, obecnego w każdym domu. Ile kosztuje ładowanie elektryka we własnym garażu? I jak zainstalować własną ładowarkę, jeżeli mieszkamy w budynku wielorodzinnym? Reklama Naładuj samochód we własnym garażu Najprostszym i najwygodniejszym rozwiązaniem dla wielu kierowców stawiających pierwsze kroki w elektromobilności jest ładowanie pojazdu we własnym domu. Pozwala to zaoszczędzić czas – samochód może ładować się w dni, w które nie planujemy podróży, podczas zdalnej pracy lub w nocy. Domowe ładowanie niesie ze sobą również korzyści ekonomiczne, zwłaszcza jeśli korzystamy z taryfy nocnej, w przypadku której koszt 1 kWh energii wynosi 30 groszy. Jak podaje PSPA, ponad 99% domów jednorodzinnych jest przystosowanych do ładowania samochodów elektrycznych. Należy podkreślić, że czasy ładowania poszczególnych elektryków z gniazdka mogą się od siebie różnić. Jeżeli jesteśmy właścicielami w pełni elektrycznych SUV-ów, których akumulatory są w stanie zmagazynować nawet 95 kWh energii, ładowanie może zająć aż 40 godzin. Te wartości będą oczywiście znacznie niższe w przypadku niewielkich miejskich samochodów elektrycznych. Aby skrócić czas ładowania, warto zaopatrzyć się w wallbox – urządzenie montowane na ścianie garażu, które zwiększa moc ładowania do 7,4 kWh lub 11 kWh. Na polskim rynku dostępne są już modele od 1700 zł. Co z mieszkańcami bloków? W nieco innej sytuacji znajdują się mieszkańcy bloków oraz budynków wielorodzinnych, zarządzanych przez spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe. Nie każdy zarządca zamierza instalować ładowarkę lub wallbox. Kłopoty mogą sprawiać również współmieszkańcy. Aby pomóc w rozwiązaniu problemu infrastruktury, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przygotowało poradniki: dla mieszkańców budynków wielorodzinnych,dla zarządców takich budynków. Zainteresowani znajdą w nich m.in. informacje dotyczące procedury instalacji prywatnej ładowarki oraz przepisy prawne regulujące te kwestie. Pozostają publiczne stacje ładowania Jak wspomnieliśmy, samochód elektryczny można naładować również na publicznej stacji ładowania. Znajdziemy je na parkingach, zwłaszcza zlokalizowanych obok galerii handlowych, sklepów wielkopowierzchniowych i biurowców. Coraz częściej ładowarki pojawiają się też na stacjach benzynowych, czy na terenach nowoczesnych osiedli. Natomiast koncerny takie jak PGE, PKN Orlen, Lotos czy Tauron planują otwarcie kolejnych publicznych punktów ładowania. Według Licznika elektromobilności, w Polsce pod koniec września 2020 roku dostępnych było prawie 1 300 stacji ładowania, co dawało w sumie 2 445 punktów ładowania. Dla niektórych problem stanowi jednak cena. Korzystanie z publicznej stacji może być nawet cztery razy droższe niż ładowanie pojazdu we własnym garażu. Koszt ładowania jest uzależniony od stawek za prąd w danym punkcie oraz pojemności ogniw. Jak podaje portal itbiznes.pl, 1 kWh energii może kosztować od 1 do 2,50 zł. Źródło: itbiznes.pl, e.autokult.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.