Elektromobilność Ta ładowarka może spopularyzować elektryczne ciężarówki. Opracowywali ją Polacy 27 czerwca 2023 Elektromobilność Ta ładowarka może spopularyzować elektryczne ciężarówki. Opracowywali ją Polacy 27 czerwca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. HVC360 to ładowarka, dzięki której elektryczne ciężarówki mogą osiągnąć pełny zasięg już w ciągu godziny. Przy opracowaniu tej stacji szybkiego ładowania brali udział polscy inżynierowie i naukowcy. Reklama Szybkie ładowanie ciężarówek elektrycznych ABB podała na swojej stronie internetowej szczegóły nowej technologii dla pojazdów ciężkich. HVC360 pozwala ładować z maksymalną mocą 360 kW. Moc można rozdzielić na nawet cztery punkty ładowania znajdujące się w odległości do 100 metrów od szafy mocy. Za rozwój i wdrożenie produktu odpowiada zespół inżynierów i naukowców z Korporacyjnego Centrum Technologicznego ABB w Krakowie we współpracy z zespołami ABB E-mobility z innych krajów. Polacy byli zaangażowani m.in. w prace inżynieryjne, dostosowanie oprogramowania, integrację z innymi produktami, testowanie i weryfikację rozwiązań, a także pilotażowe wdrożenia. – W HVC360 zamknięto maksimum mocy na małej przestrzeni. Rozwiązanie pozwoli na szybkie doładowanie baterii we wszystkich standardach, a w ciągu godziny na pełne naładowanie baterii o pojemności 360kWh. Z perspektywy operatora to sprawniejsza logistyka i szybszy, bardziej niezawodny transport publiczny. Cieszę się, że istotny wkład w stworzenie produktu, który będzie sprzedawany na wielu rynkach świata, mają polscy inżynierowie i naukowcy – mówi Krzysztof Marat, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB w Polsce. Półtonowa elektryczna ciężarówka od Pickmana za jedyne 5700 dolarów Dlaczego e-ciężarówki i e-busy to przyszłość? Autobusy i ciężarówki stanowią zaledwie 4% wszystkich pojazdów na świecie. Mimo to odpowiadają za 40% emisji w całym transporcie. W związku z tym elektryfikacja całych flot wydaje się ważnym czynnikiem do dekarbonizacji. W 2022 roku na świecie sprzedano niecałe 66 tys. e-busów, co stanowi około 4,5% wszystkich sprzedanych autobusów. Jednak ich udział w rynku szybko rośnie. Popyt na takie pojazdy w Indiach jest większy niż łączne zapotrzebowanie w USA i Europie. Wyjątkowa w tym sektorze jest pozycja Chin, gdzie jeździ 98% wszystkich wyprodukowanych autobusów elektrycznych. Wraz z tym dynamicznym wzrostem pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na bardziej elastyczne i wydajne rozwiązania, które umożliwią flotom e-busów ładowanie i sprawne operowanie na ograniczonej przestrzeni miejskich zajezdni. Pojazdy ciężkie z napędem elektrycznym potrzebują naturalnie mocniejszej infrastruktury do ładowania niż elektryki osobowe. HVC360 spopularyzuje ciężarówki elektryczne? W 2022 r. na całym świecie sprzedano prawie 60 tys. elektrycznych samochodów ciężarowych o średniej i dużej ładowności, co stanowi zaledwie 1,2% całego rynku samochodów ciężarowych. Jednak szacuje się, że do końca dekady globalna sprzedaż e-trucków przekroczy 1,1 mln sztuk rocznie. Tak szybki wzrost jest niezbędny z perspektywy ambitnych celów klimatycznych wielu krajów świata, ale można go osiągnąć tylko przy odpowiedniej dostępności elastycznej infrastruktury do ładowania, zarówno na trasie, jak i na zajezdniach. Ta ładowarka może spopularyzować elektryczne ciężarówki. Opracowywali ją Polacy. Źródło: iea.org Jak podaje ABB, HVC360 zajmuje 50% mniej miejsca niż stacje starszej generacji, wymaga też mniej okablowania AC. Jednocześnie funkcja dynamicznego ładowania umożliwi racjonalny „rozdział” mocy do poszczególnych stacji w zależności od liczby podłączonych pojazdów lub ich parametrów. Dostępność oznacza łatwą adaptację urządzenia do zmieniających się wymagań i uwarunkowań. W tym świetle równie istotne jak sam sprzęt są usługi wsparcia, które zwiększają funkcjonalność rozwiązania. W tym przypadku HVC360 będzie mogło korzystać z oprogramowania m.in. do zdalnego monitoringu, zarządzania energią i szybkiej instalacji. HVC360 będzie dostępne na rynkach europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie we wrześniu 2023 r. Elektryczna ciężarówka Volvo wjeżdża do szwedzkich miast Źródło: theicct.org, pspa.com.pl, sustainable-bus.com, iea.org, finance.yahoo.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.