Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy zawitają do Lublina? 10 stycznia 2018 Wiadomości OZE Autonomiczne autobusy zawitają do Lublina? 10 stycznia 2018 Przeczytaj także Polska Zielone miliardy przepadły – NIK ujawnia szokujące fakty Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła raport, z którego wynika, że ponad 70 mld złotych ze sprzedaży ETS-ów… rozpłynęło się w ogólnym budżecie państwa. Kontrola wykazała nieprawidłowości w systemie raportowania do KE, procedowaniu wniosków w ramach programu “Mój Prąd” i brak kontroli wewnętrznych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Patronat II Kongres Energetyki Rozproszonej w centrum uwagi Od 28 do 30 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz na kampusie AGH odbywał się II Kongres Energetyki Rozproszonej, organizowany przez Akademię Górniczo-Hutniczą. Wydarzenie zgromadziło 2 tysiące uczestników, w tym przedstawicieli administracji, naukowców, biznesmenów oraz młodzież, potwierdzając swoją rolę jako kluczowego forum debaty o transformacji energetycznej w Polsce. Testy autonomicznych autobusów odbywają się coraz częściej, w szczególności w państwach zachodnich. Pierwsze z tego typu pojazdów jeżdżą już po Berlinie na specjalnie wyznaczonych trasach. Jak dotąd podobne rozwiązania nie trafiły jeszcze do Polski, jednakże jest to kwestia czasu. Według medialnych sugestii pierwsze autobusy mające zdolność poruszania się bez ingerencji kierowcy trafią najpierw do Lublina. 3 stycznia br. ogłoszono przetarg na dostawę trzech nowych autobusów, które zasilą flotę komunikacji miejskiej w Lublinie. Jeżeli dostarczone autokary sprawdzą się w codziennym użytkowaniu, to miasto zastanowi się nad zakupem dodatkowych 31. sztuk. Przetarg jasno precyzuje, jakich pojazdów oczekuje miasto Lublin. Mają być to autobusy zasilane energią elektryczną, lecz wymogiem jest, aby baterie można było w razie potrzeby zastąpić ogniwami wodorowymi. Powyższy zapis jest bardzo ciekawy, gdyż może on zostać wykorzystany w przyszłości. Reklama Ważnym elementem jest także autonomiczność autokaru; musi on zostać wyposażony w systemy autonomicznej jazdy, które nie wymagają pełnej ingerencji kierowcy. Mowa tutaj o autonomiczności ograniczonej (3SAE) – autokar będzie mógł jeździć samodzielnie, jednakże kierowca musi być obecny wewnątrz pojazdu, by interweniować w razie ewentualnych problemów. – Zgodnie z zapisami porozumienia Miasto Lublin zadeklarowało zakup jednego pojazdu o długości 18. metrów i dwóch o długości 12. Ponadto, po przeprowadzeniu rocznych testów, miastu przysługuje prawo do skorzystania z opcji zakupu 2. pojazdów o długości 18. metrów i 29. pojazdów o długości 12. metrów – powiedziała Olga Mazurek-Podleśna z Urzędu Miasta Lublin w wywiadzie dla Dziennika Wschodniego. Ciekawostką jest sposób realizacji przetargu. Ogłoszony on bowiem został przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w imieniu różnych samorządów, wśród których znalazł się także Lublin. Powyższe działanie miało na celu utrzymanie możliwości negocjacji niższych cen w przypadku większych, grupowanych zamówień na tego typu pojazdy. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.