Elektromobilność Autonomiczne taksówki – Singapur wyprzedził Ubera 27 sierpnia 2016 Elektromobilność Autonomiczne taksówki – Singapur wyprzedził Ubera 27 sierpnia 2016 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Autonomiczne pojazdy zyskują coraz to większą popularność i trwają pracę nad kolejnymi rozwiązaniami. Było już głośno o autonomicznych samochodach, a nawet autobusach. Kolejnym krokiem są taksówki, które już teraz poruszają się po ulicach Singapuru. Reklama Uber już dawno zapowiedział, że jeszcze w sierpniu tego roku wprowadzi w Pittsburghu w Stanach Zjednoczonych własne autonomiczne taksówki. Został jednak uprzedzony przez firmę nuTonomy, która to wystartowała z podobnym projektem w miniony czwartek (25 sierpnia). Wprawdzie projekt w Singapurze realizowany jest na dużo mniejszą skalę, to jednak można już teraz korzystać z tej formy transportu. Taksówki firmy nuTonomy na razie pracują w wersji testowej. Tymczasowo po niewielkim obszarze niecałych 7 km kwadratowych porusza się zaledwie sześć samochodów. Taksówki poruszają się bez kierowcy po dzielnicy biznesowo-mieszkalnej „one-north”, zatrzymując w wybranych punktach miasta. Firma wykorzystuje zmodyfikowane samochody elektryczne Renault Zoe i Mitsubishi i-MiEV. Pojazdy wyposażone są w kamery i systemy, pozwalające na monitorowanie otoczenia samochodu oraz sygnalizacji drogowej. Korzystanie z nich jest w pełni darmowe i istnieje możliwość zamówienia samochodu poprzez aplikację na smartfonie. Obecnie funkcja dostępna jest tylko dla grupy kilkudziesięciu osób, które zgłosiły się do wzięcia udziału w testach. Eksperyment jest nadzorowany przez prawdziwych kierowców i inżynierów, którzy mają możliwość interwencji w kryzysowych sytuacjach. W założeniu projekt ma odciążyć zatłoczone ulice. Singapur został wybrany ze względu na świetne połączenia drogowe oraz poszanowanie przepisów przez gros kierowców. Firma planuje, po zakończeniu fazy testowej, do końca 2018 roku wprowadzić całą sieć taksówek. Jeszcze w tym roku ma pojawić się na ulicach w sumie dwanaście pojazdów. Start-up nuTonomy zamierza również w przyszłości rozszerzyć swoją działalność na inne azjatyckie miasta. Uber natomiast planuje jeszcze w tym miesiącu wprowadzić 100 autonomicznych taksówek w Pittsburghu. Będą to przerobione samochody Volvo XC-90. Wiadomo, że firma nawiązała również współprace z Fordem, z myślą o przewozach większych ładunków. W fazie testowej prace samochodu będzie nadzorował siedzący za kierownicą inżynier oraz pracownik Ubera. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.