Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. OZE Bliski Wschód buduje 2,8 GW PV z magazynami energii. Jak ta inwestycja zmieni europejską energetykę? Arabia Saudyjska i Bahrajn rozpoczynają jeden z kluczowych projektów OZE na Bliskim Wschodzie – elektrownię słoneczną z wielkoskalowym magazynem energii. Inwestycja ma nie tylko wspierać transformację energetyczną Bahrajnu, ale również wyznaczać nowe standardy współpracy transgranicznej i handlu energią w regionie. Ponadto technologia przesyłu czystej energii między granicami państw może stać się w przyszłości standardem na rynku polskim i europejskim. Studenci z czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej pracują nad elektrycznym bolidem dla osób o ograniczonym zakresie ruchu. Będzie można nim sterować za pomocą joysticka. Do pracy zainspirowało ich marzenie niepełnosprawnego chłopca, który chciałby poprowadzić taki pojazd, ale ma władną tylko jedną rękę. Reklama E-MaksPower – elektryczny bolid w rzeczywistości ma być nowoczesnym pojazdem, zdecydowanie zwinniejszym niż wózek. Konstruowany jest tak, aby przypominał samochody Formuły 1 i spełniał krajowe oraz europejskie normy. Szybko ładujący się napęd elektryczny (8 minut do pełnego naładowania) zapewni 30 kilometrowy zasięg. Natomiast maksymalna prędkość wynosić będzie 80 km/h. Bolid dostosowany do osób o ograniczonym zakresie ruchu sterowany będzie za pomocą joysticka, co zapewni kontrolę jedną ręką nad układem kierowniczym, napędowym i hamulcem. Dlatego stworzenie tego typu konstrukcji wymaga udziału doświadczonego zespołu, który wykorzysta dostępne rozwiązania technologiczne. Nad projektem pracuje łącznie 25 osób z Politechniki Warszawskiej. Są to członkowie Studenckiego Koła Aerodynamiki, Koła Naukowego Robotyków, Koła Naukowego ADek i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity. Na opracowanie prototypu swojego bolidu elektrycznego dla niepełnosprawnych potrzebują jeszcze około 50 tys. złotych. Akcję można wesprzeć na stronie: polakpotrafi.pl/projekt/e-makspower Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.