Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Studenci z czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej pracują nad elektrycznym bolidem dla osób o ograniczonym zakresie ruchu. Będzie można nim sterować za pomocą joysticka. Do pracy zainspirowało ich marzenie niepełnosprawnego chłopca, który chciałby poprowadzić taki pojazd, ale ma władną tylko jedną rękę. Reklama E-MaksPower – elektryczny bolid w rzeczywistości ma być nowoczesnym pojazdem, zdecydowanie zwinniejszym niż wózek. Konstruowany jest tak, aby przypominał samochody Formuły 1 i spełniał krajowe oraz europejskie normy. Szybko ładujący się napęd elektryczny (8 minut do pełnego naładowania) zapewni 30 kilometrowy zasięg. Natomiast maksymalna prędkość wynosić będzie 80 km/h. Bolid dostosowany do osób o ograniczonym zakresie ruchu sterowany będzie za pomocą joysticka, co zapewni kontrolę jedną ręką nad układem kierowniczym, napędowym i hamulcem. Dlatego stworzenie tego typu konstrukcji wymaga udziału doświadczonego zespołu, który wykorzysta dostępne rozwiązania technologiczne. Nad projektem pracuje łącznie 25 osób z Politechniki Warszawskiej. Są to członkowie Studenckiego Koła Aerodynamiki, Koła Naukowego Robotyków, Koła Naukowego ADek i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity. Na opracowanie prototypu swojego bolidu elektrycznego dla niepełnosprawnych potrzebują jeszcze około 50 tys. złotych. Akcję można wesprzeć na stronie: polakpotrafi.pl/projekt/e-makspower Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.