Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Polska e-MaksPower – elektryczny bolid dla osób niepełnosprawnych 02 lutego 2018 Przeczytaj także Polska To pierwszy taki ciągnik w Polsce. Obrobi pole… bez kierowcy Na polach uprawnych w okolicach Głubczyc (woj. opolskie) zobaczyć można nietypowy pojazd, wyciągnięty żywcem z filmów science-fiction. Urządzenie to ciągnik na gąsienicach, który jednak… nie posiada kabiny dla kierowcy. Wyprodukowany przez holenderską firmę AgXeed pojazd całkowicie samodzielnie porusza się po polu. Elektromobilność Już ponad 62 tysiące elektryków w Polsce. Jakie wyzwania stoją przed branżą elektromobilności? Według danych z końca marca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 62 629 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W ubiegłym miesiącu ich liczba zwiększyła się o 5916 szt. (o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Studenci z czterech kół naukowych Politechniki Warszawskiej pracują nad elektrycznym bolidem dla osób o ograniczonym zakresie ruchu. Będzie można nim sterować za pomocą joysticka. Do pracy zainspirowało ich marzenie niepełnosprawnego chłopca, który chciałby poprowadzić taki pojazd, ale ma władną tylko jedną rękę. Reklama E-MaksPower – elektryczny bolid w rzeczywistości ma być nowoczesnym pojazdem, zdecydowanie zwinniejszym niż wózek. Konstruowany jest tak, aby przypominał samochody Formuły 1 i spełniał krajowe oraz europejskie normy. Szybko ładujący się napęd elektryczny (8 minut do pełnego naładowania) zapewni 30 kilometrowy zasięg. Natomiast maksymalna prędkość wynosić będzie 80 km/h. Bolid dostosowany do osób o ograniczonym zakresie ruchu sterowany będzie za pomocą joysticka, co zapewni kontrolę jedną ręką nad układem kierowniczym, napędowym i hamulcem. Dlatego stworzenie tego typu konstrukcji wymaga udziału doświadczonego zespołu, który wykorzysta dostępne rozwiązania technologiczne. Nad projektem pracuje łącznie 25 osób z Politechniki Warszawskiej. Są to członkowie Studenckiego Koła Aerodynamiki, Koła Naukowego Robotyków, Koła Naukowego ADek i Międzywydziałowego Koła Naukowego SmartCity. Na opracowanie prototypu swojego bolidu elektrycznego dla niepełnosprawnych potrzebują jeszcze około 50 tys. złotych. Akcję można wesprzeć na stronie: polakpotrafi.pl/projekt/e-makspower Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.