Wiadomości OZE Nowe dostawcze samochody elektryczne od Bosch i Tropos Motors 20 sierpnia 2018 Wiadomości OZE Nowe dostawcze samochody elektryczne od Bosch i Tropos Motors 20 sierpnia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Sektor elektrycznych samochodów dostawczych dynamicznie się rozwija. Spory sukces na rynku odniósł Nissan e-NV200, a Mercedes-Benz ogłosił pod koniec zeszłego roku, że wprowadzi napęd elektryczny do wszystkich swoich dostawczych pojazdów. Teraz Bosch i Tropos Motors przedstawili swoje propozycje tego typu samochodów. Reklama Bosch niedawno pokazał swój zestaw nowych, elektrycznych zespołów napędowych opracowanych specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Według członka zarządu firmy, Markusa Heyna: „Bosch wprowadza e-mobilność tam, gdzie ma to sens – miejskie dostawy. Elektryczny układ napędowy Bosch do pojazdów użytkowych może zmienić oblicze miejskiego ruchu dostawczego. Przygotowujemy elektryczne samochody dostawcze na rynek masowy”. Nowy układ napędowy firmy eCityTruck firmy Bosch składa się z dwóch jednostek eAxle i Electric Drive Module. Oba elementy integrują silnik elektryczny i elektronikę w jednej obudowie, zwiększając w ten sposób sprawność pojazdów elektrycznych. Z dotychczasowych zespołów napędowych firmy korzystało Deutsche Post StreetScooters. Bosch nie jest jedyną opcją dla komercyjnych pojazdów elektrycznych. Firma Tropos Motors właśnie zaprezentowała nowy, elektryczny i kompaktowy pojazd użytkowy ABLE XR (eCUV), który osiąga prędkość maksymalną 72 km/h. Na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać do 250 km, ale warunkiem jest mniejsza prędkość – do 40 km/h. Pojazd wyposażony jest w akumulator 26 kWh, który dzieli się na dwa moduły o mocy 13 kWh. Według prezesa Tropos Motors, Johna Bautisty: „Nasi klienci szukają pojazdów eCUV, które mogą podróżować dalej z wyższymi prędkościami lub dalej z ciężkimi ładunkami. Dodatkowa energia dostarczana przez nowe baterie litowe sprawia, że jest to możliwe, podobnie jak zasilanie dodatkowych funkcji, takich jak klimatyzacja, sprzęt do gotowania i urządzenia medyczne”. ABLE XR ma się pojawić pod koniec tego roku. Niskoobrotowe pojazdy elektryczne i eCUV zyskują coraz większe uznanie, mimo że na rynku dostępne są szybsze modele. Sprawdzają się np. jako transport nawigacyjny w kampusach firmowych i fabrykach, jako pojazdy konserwacyjne w ośrodkach miejskich i pojazdy medyczne. Często wyposażone są w dodatkowe elementy podnoszące bezpieczeństwo w trakcie jazdy, takie jak poduszki powietrzne po stronie kierowcy lub wzmocnione drzwi. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.