Depesze Elektryfikacja w sercu natury. Ładowarki do pojazdów elektrycznych w parkach narodowych 09 grudnia 2025 Depesze Elektryfikacja w sercu natury. Ładowarki do pojazdów elektrycznych w parkach narodowych 09 grudnia 2025 Przeczytaj także Depesze Studenci z Wrocławia wysłali łódź OZE przez Atlantyk. PassAt wyruszył z La Palmy i zawrócił Studenci Politechniki Wrocławskiej zbudowali bezzałogową, robotyczną łódź zasilaną odnawialnymi źródłami energii, która ma przepłynąć Ocean Atlantycki. 2 grudnia o godz. 17 konstrukcja została zwodowana na południowym wybrzeżu hiszpańskiej wyspy La Palma i wyruszyła w kierunku Karaibów. Całą podróż można śledzić na żywo. Depesze Ryzykowna inwestycja w Stalowej Woli. Eksperci alarmują o zagrożeniu dla podziemnych wód pitnych Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wydała negatywną opinię, dotyczącą zmiany przeznaczenia 300 ha gruntów leśnych w teren inwestycyjny, o które starają się władze Stalowej Woli. Poważne wątpliwości budzi przede wszystkim wycinka cennego lasu, będącego ważnym zasobem wodnym dla regionu. Jeszcze niedawno ładowanie samochodu elektrycznego kojarzyło się przede wszystkim z miastem, galerią handlową, parkingiem biurowym albo trasą szybkiego ruchu. Dziś elektromobilność towarzyszy nam również tam, gdzie szukamy ciszy, odpoczynku i kontaktu z naturą, czyli w popularnych miejscach turystycznych, a nawet w polskich parkach narodowych. Reklama Dlaczego parki narodowe inwestują w elektromobilność? W Polsce mamy 23 parki narodowe. Ich łączna powierzchnia to niewiele ponad 300 hektarów, co stanowi około 1% powierzchni kraju. Co roku odwiedzają je miliony turystów, którzy pragną podziwiać przyrodę w jej najczystszej formie. Dla dyrekcji i pracowników parków narodowych oznacza to duże wyzwanie logistyczne i konieczność wprowadzania rozwiązań, które jednocześnie chronią środowisko i poprawiają komfort zwiedzania. Zasoby przyrodnicze parków narodowych stanowią ważny element ochrony dziedzictwa przyrodniczego w Polsce, dlatego musimy starać się ograniczyć emisję szkodliwych związków na tych terenach – mówią eksperci Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To jedno z narzędzi, dzięki którym w parkach narodowych rzeczywiście pojawiły się nie tylko auta dla pracowników parków narodowych, ale również ogólnodostępne stacje ładowania, z których już dziś mogą korzystać turyści. Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce Ładowarki w parkach narodowych Infrastruktura, która realnie się rozrasta Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w 15 z 23 polskich parków narodowych w wyniku przetargu zostały wyposażone w autorskie oprogramowanie polskiej spółki Elocity. W praktyce oznacza to, że kierowcy samochodów elektrycznych mogą łatwo odnaleźć je w aplikacji i skorzystać z ładowania podczas wizyty w parkach. Aktualnie 12 stacji przeszło już odbiory Urzędu Dozoru Technicznego. Zasady korzystania z ładowarek Stacje ładowania zlokalizowane na terenie parków narodowych działają w oparciu o czytelne i przyjazne dla użytkowników zasady. Po zakończeniu sesji ładowania kierowca ma dodatkową godzinę na odłączenie pojazdu. To rozwiązanie pozwala spokojnie dokończyć spacer czy zwiedzanie bez konieczności przerywania wizyty w parku narodowym. Dopiero po przekroczeniu tego czasu naliczana jest opłata postojowa. Dzięki temu turyści nie muszą planować alternatywnych miejsc parkingowych poza terenem parku, a ładowanie samochodu staje się naturalnym elementem całej wycieczki, wpisując się w destination charging, czyli popularny trend korzystania z elektromobilności “przy okazji” innych czynności. Zobacz też: Wilki boją się ludzkiego głosu. Co naprawdę pokazują najnowsze badania o ich dystansie do człowieka? Źródła: Elocity Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.