Elektromobilność Europa Środkowo-Wschodnia z siecią punktów ładujących elektryki 21 listopada 2017 Elektromobilność Europa Środkowo-Wschodnia z siecią punktów ładujących elektryki 21 listopada 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Żegluga na kursie dekarbonizacji. Czy morski handel może być neutralny klimatycznie? Bez transportu morskiego światowa gospodarka nie byłaby w stanie funkcjonować, jednak jego środowiskowy koszt staje się coraz trudniejszy do zaakceptowania przez społeczeństwo. Dążenie do zerowej emisji netto do 2050 roku to cel nie tylko Unii Europejskiej, ale także Międzynarodowej Organizacji Morskiej, która dostrzega wyzwania w emisyjności żeglugi. To wymusza poszukiwanie alternatywnych technologii, które są już testowane i mogą stopniowo ograniczać emisyjność nowych jednostek. Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Europa Środkowo-Wschodnia jest tym regionem kontynentu, który na nowoczesne technologie zawsze czeka dłużej niż „jej stara część”. I rzeczywiście, kiedy spojrzymy na inwestycje z sektora elektromobilności, ujrzymy krajobraz bardzo ubogi i zapóźniony. Na szczęście i w tej materii zaczyna się coś zmieniać, ponieważ coraz częściej usłyszeć można o planach budowy infrastruktury ładującej, koniecznej do obsługi elektromobilności. Ostatnie wiadomości wskazują dobitnie, że powyższa teza ma spore uzasadnienie, bowiem konsorcjum NEXT-E, w skład którego wchodzi węgierski koncern paliwowy MOL, zamierza wybudować w naszej części kontynentu całą sieć punktów ładujących samochody elektryczne. Reklama Założenia projektu zakładają zainstalowanie 222 ładowarek szybkich (50 kW) i 30 superszybkich (150–350 kW) w Czechach, Chorwacji, Słowacji, Słowenii, na Węgrzech i w Rumunii. Niestety na liście nie ma Polski ze względu na brak w naszym kraju stacji należących do MOL, które mają być bazą punktów ładujących. Przedsięwzięcie zainicjowane przez MOL otrzymało z UE dofinansowanie wysokości 18,4 milionów euro. W skład NEXT-E wchodzą ponadto takie podmioty, jak: E.ON, chorwacka Hrvatska elektroprivreda, PETROL, Nissan i BMW. Rozpoczęcie inwestycji zaplanowano na rok 2018, a jej zakończenie na rok 2020. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.