Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Flota elektrycznych Solarisów w Jaworznie

Flota elektrycznych Solarisów w Jaworznie

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, po włączeniu do swojej floty autobusowej 22 elektrycznych Solarisów, stało się jednym z europejskich liderów w zakresie rozwoju e-mobilności. Dzisiaj aż 40% floty autobusowej Jaworzna stanowią autobusy bezemisyjne.

Reklama

Pierwszy elektryczny, całkowicie bezemisyjny i cichy Solaris Urbino electric, został dostarczony do PKM w Jaworznie wiosną 2015 roku. Dzięki niezwykle pozytywnym doświadczeniom z eksploatacji tego pojazdu, przewoźnik zdecydował się na dalszy rozwój floty autobusów elektrycznych i ogłosił przetarg na łącznie  22 autobusy bateryjne. Jego zwycięzcą została firma Solaris.

Zamówienie na łącznie 22 autobusy elektryczne objęło 9 sztuk przegubowych Urbino 18 electric, 9 autobusów 12-metrowych Urbino electric oraz 4 autobusy klasy MIDI Urbino 8,9 electric. Dzięki najnowszej dostawie, mieszkańcy Jaworzna mają już możliwość podróżowania każdym z modeli autobusu elektrycznego oferowanych przez firmę Solaris.

„Współpraca z klientem, który od samego początku doskonale wiedział, jak chce rozwijać program autobusów elektrycznych w swojej flocie i jakie ma wymagania wobec producenta to duże wyzwanie i niezwykła przyjemność. Wspólnie z PKM już od ponad 2 lat możemy zbierać bezcenne doświadczenia i wykorzystywać je w dalszym rozwoju autobusów elektrycznych marki Solaris” – powiedział Rafał Zajas, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowego Kraj.

Wszystkie nowe elektrobusy, które w ostatnich dniach wyjechały na ulice Jaworzna, wyposażone są w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie można doładować zarówno na trasie, jak i w zajezdni. Standardowo pojazdy posiadają złącze typu plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, a także nowoczesne oświetlenie typu LED. Pasażerowie bez problemu mogą zakupić bilet w pojeździe, dzięki zamontowanym w każdym autobusie automatom. Do dyspozycji pasażerów elektrycznych Urbino są także porty USB, z których można naładować swój telefon lub inne urządzenie mobilne podczas podróży. Solarisy Urbino electric, dzięki wyposażeniu w rampy dla wózków inwalidzkich  i specjalne zatoki, są przygotowane także z myślą o niepełnosprawnych użytkownikach komunikacji miejskiej. Poza rozbudowanym systemem informacji pasażerskiej, producent zainstalował w zamówionych modelach inteligentny system zarządzania flotą składający się z urządzenia lokalizacyjnego i anteny GPS, umożliwiający wyświetlanie w czasie rzeczywistym godzin przyjazdu i odjazdu autobusu z poszczególnych przystanków.

DSC3216

Wśród przekazanych autobusów jest premierowy model w produktowym portfolio firmy – nowy Solaris Urbino 18 electric – przegubowy autobus bateryjny nowej generacji. Zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności w październiku tego roku podczas targów Busworld w Kortrijk pojazd będzie woził pasażerów na liniach E i J. Tym samym Jaworzno stało się drugim po Krakowie miastem, w którym użytkowany jest ten model elektrobusu. Przegubowe autobusy zostały wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW i baterie trakcyjne  o łącznej pojemności 240kWh. Dzięki zastosowaniu zarówno ładowarek zajezdniowych, jak i ładowarek pantografowych  zainstalowanych w mieście, operacyjność autobusów elektrycznych w Jaworznie jest nieograniczona.

Z kolei dziewięć elektrycznych nowych Solarisów Urbino 12, zostało dostarczonych w dwóch wersjach: 2-drzwiowej (6 sztuk) i 3-drzwiowej (3 sztuki). Pojemność pasażerska każdego 12-metrowego autobusu to 75 osób. Jest to model autobusu elektrycznego,  który został w konkursie „Bus of The Year” wybrany najlepszym autobusem miejskim roku 2017.

Najmniejszymi modelami autobusów elektrycznych dostarczonymi do Jaworzna są cztery Urbino 8,9 LE electric wyposażone  w silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie o pojemności 160 kWh. W jego wnętrzu może podróżować 47 osób, w tym 19 na miejscach siedzących. Nowe autobusy elektryczne klasy MIDI od 4 grudnia br. rozpoczną obsługę dwóch całkowicie nowych linii: 372 i 373 łączących jaworznicki Szpital z miejscowościami Łubowiec i Szczotki. Taki sam model autobusu jeździ już m.in. w austriackim Klagenfurcie, a także w Krakowie czy Ostrołęce. Niebawem tego typu elektryczne Solarisy pojawią się na ulicach Wrześni, Stalowej Woli, a także Brukseli i francuskiego Frontignian.

Przekazanie autobusów w Jaworznie zostało połączone z prezentacją „Centrum E-mobilności” – nowo otwartej zajezdni PKM, która jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Hala wyposażona jest m.in. w ładowarki zajezdniowe, umożliwiające jednoczesne ładowanie aż ośmiu pojazdów.

DSC2154

„Dwadzieścia trzy elektryczne pojazdy w naszym taborze to dopiero początek. Plany przedsiębiorstwa zakładają eksploatację docelowo 43 bezemisyjnych autobusów do 2020 roku” – powiedział Maciej Zaremba, Rzecznik Prasowy PKM Jaworzno.

Nowa, ekologiczna era transportu publicznego zaczyna nabierać tempa. Dowodem na to są kolejne przetargi na autobusy elektryczne – tylko w przeciągu kilku ostatnich miesięcy firma Solaris Bus & Coach podpisała nowe kontrakty na dostawy autobusów elektrycznych w Polsce dla: Warszawy, Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca, Wrześni, Katowic, Rzeszowa czy Stalowej Woli oraz zagranicą w: Brukseli, Barcelonie, Oslo czy w Mediolanie.

Fot. Maciej Kowal

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.