Elektromobilność Hyundai stworzy autonomiczne elektryki. Czy czeka go współpraca z Apple? 13 stycznia 2021 Elektromobilność Hyundai stworzy autonomiczne elektryki. Czy czeka go współpraca z Apple? 13 stycznia 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Apple Inc. i Hyundai Motor planują podpisać umowę partnerską dotyczącą autonomicznych samochodów elektrycznych. Jak informuje Korea IT News, firmy zamierzają rozpocząć produkcję w Stanach Zjednoczonych w 2024 roku. Reklama Pod koniec grudnia pisaliśmy o planach Apple związanych z elektromobilnością. Nie było jednak wiadomo, z którym koncernem motoryzacyjnym nawiąże on współpracę. Spis treści ToggleHyundai opracuje własny autonomiczny samochódRaport Hyundaia sugeruje współpracę z AppleCarPlay – wspólne oprogramowanieHyundai odnotował spadek sprzedaży w 2020 roku Hyundai opracuje własny autonomiczny samochód Od początku stycznia południowokoreańskie media donosiły, że Hyundai Motor zamierza pracować nad własnym autonomicznym samochodem elektrycznym. W odpowiedzi producent samochodów oświadczył 8 stycznia, że odbył rozmowy na ten temat z Apple Inc. Zaznaczył jednak, że podobne oferty współpracy nad autonomicznymi elektrykami otrzymał od wielu innych firm. W efekcie, akcje Hyundaia wzrosły o prawie 25%. Raport Hyundaia sugeruje współpracę z Apple W raporcie opublikowanym 8 stycznia Hyundai sugerował, że autonomiczne elektryki będą powstawać w Georgii, w fabryce spółki zależnej – Kia Motors, lub w całkiem nowej lokalizacji. Południowokoreański producent zakładał, że w roku 2024 zostanie wyprodukowanych 100 tys. pojazdów. Natomiast w późniejszych latach, całkowita roczna zdolność produkcyjna wynosiłaby 400 tys. pojazdów. W raporcie czytamy również, że Hyundai i Apple zamierzają wypuścić w przyszłym roku wersję beta nowego samochodu. Jednak, jak podkreśla Hyundai, są to dopiero wstępne ustalenia. Między partnerami ciągle trwają rozmowy, a ewentualne podpisanie umowy nastąpi najwcześniej w marcu 2021 roku. Po opublikowaniu raportu wzrosły również akcje zależnego producenta części samochodowych Hyundai Mobis o 12,7%, oraz akcje Kia Motors – o 9,1%. CarPlay – wspólne oprogramowanie Wiadomo, że Hyundai i Apple już współpracują nad CarPlay – oprogramowaniem, które umożliwia łączenie iPhone’ów z różnymi pojazdami. – Zlecenie produkcji samochodów przez Apple firmie Hyundai ma sens, ponieważ słynie ona z jakości – stwierdził Jung Yunwoo, były projektant w Hyundai Motor i profesor Uniwersytetu Technologicznego w Ulsan. – Jednak moim zdaniem nie jest to najlepsza strategia dla producentów samochodów, ponieważ mogą oni utracić kontrolę nad firmami technologicznymi. Analitycy stwierdzili, że Apple może być zainteresowany wykorzystaniem platformy i infrastruktury samochodów elektrycznych Hyundaia do obniżenia kosztów produkcji pojazdów. – Apple może postrzegać Hyundaia jako idealnego partnera, ponieważ w przypadku amerykańskich producentów samochodów, wszyscy mają już pewne powiązania, których Apple wolałby uniknąć – skomentował Kevin Yu, analityk z eBEST Investment & Securities. Yu podkreślił również, że koszt pracy Hyundaia jest znacznie niższy niż koszty amerykańskich producentów. Hyundai odnotował spadek sprzedaży w 2020 roku Współpraca z Apple mogłaby poprawić sytuację Hyundaia, w której znalazł się przez pandemię. Jego globalna sprzedaż w 2020 roku spadła o 15% w porównaniu z rokiem 2019. Piątkowy wzrost cen akcji, spowodowany wyłącznie samymi spekulacjami, zwiększył wartość rynkową Hyundaia o prawie 8 miliardów dolarów. Hyundai do tej pory znany był m.in. z produkcji samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jednak ostatnio zwiększył nakłady na elektryki zasilane bateriami. Wodorowe ciężarówki Hyundai Xcient FC w Europie. Czas na Chiny i USA W 2019 roku Hyundai i dostawca części samochodowych Aptiv przeznaczyli 4 miliardy dolarów na projekt Motional, który ma na celu opracowanie technologii samojezdnych. Ponadto w zeszłym miesiącu firmy ogłosiły, że uruchomią usługę robotaxi w kilku miastach w 2023 roku. Hyundai Motor nie ma wyspecjalizowanych fabryk samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Prawdopodobnie będzie musiał uzyskać zgodę koncernu Hyundai Group w Korei Południowej, jeśli będzie chciał produkować pojazdy elektryczne za granicą, stwierdzili analitycy. Źródło: Reuters, koreaittimes.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.