Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Jak marki realizują gospodarkę cyrkularną

Jak marki realizują gospodarkę cyrkularną

Refillomaty Swapp!, platforma do zakupu niewykorzystanych materiałów oraz inicjatywa „Naprawiaj, nie wyrzucaj” wyróżnione w konkursie Stena Circular Economy Award. To tylko część projektów promujących gospodarkę obiegu zamkniętego.

Reklama

Polska w ogonie UE

Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski wynosi zaledwie 9,8 proc. Jest on niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie jeden z ważniejszych ogólnoświatowych trendów. Niezbędne są zmiany  również w naszej gospodarce. Konkretnie jest to zmiana modelu gospodarki, z liniowej na cyrkularną (taką, w której  materiały są wielokrotnie wykorzystywane).

Cieszę się, że również dzięki konkursowi Stena Recycling, z roku na rok zainteresowanie kwestiami związanymi z gospodarką cyrkularną rośnie. Jako członek jury muszę przyznać, że w tym roku było bardzo ciężko wybrać najlepsze zgłoszone działania również dlatego, że firmy uczestniczące w konkursie reprezentowały bardzo różne branże. Pokazuje to jednak, że GOZ możemy wprowadzić w różnych gałęziach przemysłu. Mam nadzieję, że tegoroczne pomysły będą inspiracją dla innych firm do wdrażania cyrkularnych rozwiązań mówi Michał Mikołajczyk z Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol.

Edukacja i wsparcie

Stena Recycling od lat prowadzi wiele inicjatyw wspierających ideę GOZ. Na co dzień firma zapewnia przedsiębiorcom wsparcie w zakresie  zarządzania i gospodarowania odpadami. Jest też inicjatorem wielu kampanii edukacyjnych, konferencji poświęconych GOZ oraz konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego.

Rekordowa liczba nadesłanych zgłoszeń pokazała, że coraz więcej firm działających w wielu różnych obszarach dąży do tego, aby znaleźć procesy, które pomogą dostosować działalność do gospodarki o obiegu zamkniętym. Cieszy fakt, że cyrkularne inicjatywy są nie tylko domeną korporacji. Liderzy cyrkularnych praktyk to również mniejsze przedsiębiorstwa i startupy. Dodatkowo obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematyką GOZ wśród studentów.  W końcu to nowe pokolenie już niedługo będzie budowało naszą przyszłość  mówi Piotr Bruździak, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Stena Recycling.

Grafika Stena Recycling 1

Liderzy GOZ 2020

Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zachęcają klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” czyli pierwszą platformę w branży modowej, specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych. Dodatkowo, wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: BASF Polska Sp. z o.o. za stworzenie wysokiej jakości uniwersalnego biodegradowalnego tworzywa Ecovio®, oraz Żywiec Zdrój S.A.  za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek. 

Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury konkursu uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę edukacyjno-sprzedażową North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również firmy: Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć sklepów Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa. 

Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów, nagrodę główną otrzymał Łukasza Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Dodatkowe wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za wspólny projekt „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku, wykonanego z „zielonych” polimerów.

Partnerami IV edycji konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów.

Źródło: mat. prasowe

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.