Ekologia Jak marki realizują gospodarkę cyrkularną 08 kwietnia 2021 Ekologia Jak marki realizują gospodarkę cyrkularną 08 kwietnia 2021 Przeczytaj także Ekologia Naukowcy wskrzesili biblijne drzewo. Ma ono posiadać lecznicze właściwości Międzynarodowemu zespołowi naukowców udało się wyhodować drzewo ze znalezionego podczas wykopalisk nasiona, które liczy sobie tysiąc lat. Według nich, jest to wymarły gatunek rośliny, którego lecznicze właściwości były znane już za czasów biblijnych. Ekologia Niematerialny pomysł na prezent. Szybko i ekologicznie Święta zbliżają się wielkimi krokami. Część z nas zostawiła zakup prezentów na ostatnią chwilę. Warto w tym wyjątkowym czasie pomyśleć też o środowisku. Może więc, zamiast kolejnego, mniej lub bardziej, trafionego prezentu pod choinkę wesprzyjmy któreś ze stowarzyszeń lub fundacji ekologicznych? Poniżej przedstawiamy wybrane podmioty, które warto wesprzeć w działaniach na rzecz środowiska. Refillomaty Swapp!, platforma do zakupu niewykorzystanych materiałów oraz inicjatywa „Naprawiaj, nie wyrzucaj” wyróżnione w konkursie Stena Circular Economy Award. To tylko część projektów promujących gospodarkę obiegu zamkniętego. Reklama Polska w ogonie UE Opublikowany przez Eurostat tzw. wskaźnik cyrkularności Polski wynosi zaledwie 9,8 proc. Jest on niższy niż unijna średnia. Tymczasem gospodarka obiegu zamkniętego to obecnie jeden z ważniejszych ogólnoświatowych trendów. Niezbędne są zmiany również w naszej gospodarce. Konkretnie jest to zmiana modelu gospodarki, z liniowej na cyrkularną (taką, w której materiały są wielokrotnie wykorzystywane). – Cieszę się, że również dzięki konkursowi Stena Recycling, z roku na rok zainteresowanie kwestiami związanymi z gospodarką cyrkularną rośnie. Jako członek jury muszę przyznać, że w tym roku było bardzo ciężko wybrać najlepsze zgłoszone działania również dlatego, że firmy uczestniczące w konkursie reprezentowały bardzo różne branże. Pokazuje to jednak, że GOZ możemy wprowadzić w różnych gałęziach przemysłu. Mam nadzieję, że tegoroczne pomysły będą inspiracją dla innych firm do wdrażania cyrkularnych rozwiązań – mówi Michał Mikołajczyk z Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol. Kampania “Kraina GOZ” – życie w duchu minimalizmu Edukacja i wsparcie Stena Recycling od lat prowadzi wiele inicjatyw wspierających ideę GOZ. Na co dzień firma zapewnia przedsiębiorcom wsparcie w zakresie zarządzania i gospodarowania odpadami. Jest też inicjatorem wielu kampanii edukacyjnych, konferencji poświęconych GOZ oraz konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. – Rekordowa liczba nadesłanych zgłoszeń pokazała, że coraz więcej firm działających w wielu różnych obszarach dąży do tego, aby znaleźć procesy, które pomogą dostosować działalność do gospodarki o obiegu zamkniętym. Cieszy fakt, że cyrkularne inicjatywy są nie tylko domeną korporacji. Liderzy cyrkularnych praktyk to również mniejsze przedsiębiorstwa i startupy. Dodatkowo obserwujemy coraz większe zainteresowanie tematyką GOZ wśród studentów. W końcu to nowe pokolenie już niedługo będzie budowało naszą przyszłość – mówi Piotr Bruździak, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Stena Recycling. Liderzy GOZ 2020 Pierwsze miejsce w kategorii „Wdrożone praktyki z obszaru GOZ” otrzymały ex-aequo trzy firmy: Carrefour Polska Sp. z o.o. i Swapp! Sp. z o.o. za wspólne uruchomienie refillomatów kosmetyków, które zachęcają klientów do ograniczania użycia jednorazowych opakowań plastikowych podczas zakupów oraz startup Creative Publishing Katarzyna Drewniany za projekt „Circular Scrap” czyli pierwszą platformę w branży modowej, specjalizująca się we włączaniu w ponowny obieg poprodukcyjnych odpadów tekstylnych. Dodatkowo, wyróżnienia za wdrożone praktyki GOZ otrzymali: BASF Polska Sp. z o.o. za stworzenie wysokiej jakości uniwersalnego biodegradowalnego tworzywa Ecovio®, oraz Żywiec Zdrój S.A. za wykonanie zobowiązania polegającego na zebraniu i poddaniu recyklingowi takiej ilości plastiku, jaką firma wprowadziła na rynek. Jako najlepsze rozwiązanie w kategorii „Wdrożone działania promujące GOZ” jury konkursu uznało inicjatywę „Naprawiaj, nie wyrzucaj” realizowaną przez platformę edukacyjno-sprzedażową North.pl, która stawia na wielokrotne użytkowanie i wymianę uszkodzonych części w sprzętach AGD i RTV. Wyróżnienia w tej kategorii otrzymały również firmy: Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland. Sieć sklepów Biedronka została doceniona za umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych. Z kolei Amazon Fulfillment Poland otrzymał wyróżnienie za realizowanie oddolnych działań i inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju oraz przenoszenie ich na skalę całego przedsiębiorstwa. Spośród „Propozycji wdrożeń GOZ” zgłoszonych przez studentów, nagrodę główną otrzymał Łukasza Ziemba (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach) za projekt „Łach”, który angażuje osadzonych w produkcję pokrowców na telefony, laptopy czy tablety z resztek materiałów powstających podczas produkcji odzieży roboczej. Dodatkowe wyróżnienie otrzymali Piotr Długosz i Jacek Organiściak (Politechnika Łódzka) za wspólny projekt „Wielorazowe opakowanie kurierskie”, którego celem jest minimalizacja produkcji odpadów przez wprowadzenie opakowania kurierskiego wielokrotnego użytku, wykonanego z „zielonych” polimerów. Partnerami IV edycji konkursu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Leona Koźmińskiego, Polska Izba Gospodarki Odpadami, Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Kampania 17. Celów. Źródło: mat. prasowe Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.