Elektromobilność Kazachska kolej pojedzie na zielonej energii 02 września 2019 Elektromobilność Kazachska kolej pojedzie na zielonej energii 02 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Zarząd utworzonej w 2002 roku kazachskiej państwowej spółki kolejowej „Kazakstan Temyr Żoły” przedstawił nową strategię modernizacji, której realizacja ma pomóc Republice Kazachstanu wypełnić postanowienia wynikające z Porozumień Paryskich. Reklama Kazachscy kolejarze zadeklarowali, że spółka zamierza dążyć do zmniejszenia negatywnego wpływu, jaki swoją działalnością wywiera na środowisko naturalne. Z jednej strony planują ograniczyć emisję CO2 swojego taboru o co najmniej 16% do 2023 roku. Jest to punkt niezwykle istotny, ponieważ oprócz bycia największym pracodawcą koleje są w Kazachstanie jednym z największych emitentów gazów cieplarnianych. Wynika to głównie z ich specyfiki – ze względów ekonomicznych i środowiskowych spośród 15 000 kilometrów linii kolejowych w republice jedynie 3 tys. są zelektryfikowane. Większa część pojazdów trakcyjnych wchodzących w skład taboru zarządzanego przez Kazakstan Temyr Żoły to pojazdy spalinowe. Z drugiej strony zapewniono, że spółka oprócz zmniejszenia ilości wytwarzanych gazów cieplarnianych, będzie też w 100% kompensować pozostałą emisję. W tym zakresie mówiono o nasadzeniach drzew na terenach zarządzanych przez spółkę – terenach wokół linii kolejowych poza pasem technicznym, dworców oraz osiedli kolejarskich i tzw. „monomiast” (ros. „моногород” – osiedle funkcjonujące w oparciu o jedną z gałęzi gospodarki, w tym wypadku o transport kolejowy). Oprócz nasadzeń planowana jest budowa dużego zakładu recyklingu tworzyw sztucznych, który miałby produkować głównie innowacyjne i wcześniej niespotykane w środkowej Azji plastikowe podkłady kolejowe. Kazachskie koleje najprawdopodobniej rozpiszą konkurs na wykonawcę tej inwestycji, do którego zaproszą spółki zachodnie lub rosyjskie posiadające odpowiednie technologie. Co istotne, wszystkie te przedsięwzięcia mają iść w parze z głęboką modernizacją infrastruktury kolejowej, poprawą wydajności energetycznej, energooszczędności i przy możliwie największym wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Ten cel ma zostać osiągnięty zarówno poprzez instalacje fotowoltaiczne przy nieruchomościach zarządzanych przez Temyr Żoły, ogniwa fotowoltaiczne na dachach taboru kolejowego, wykorzystanie pomp ciepła. Kolejarze nie wykluczają też budowy własnych, autonomicznych elektrowni słonecznych i wiatrowych dla zaspokajania własnego zapotrzebowania na energię elektryczną. Źródło: kazakh-tv.kz Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.