Elektromobilność Kazachska kolej pojedzie na zielonej energii 02 września 2019 Elektromobilność Kazachska kolej pojedzie na zielonej energii 02 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Orlen zbuduje w Polsce 16 stacji ładowania wodorem. Dostał na to pieniądze z UE Realizowany przez ORLEN projekt Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie z UE w wysokości 62 mln euro. Unijne wsparcie dotyczy budowy 16 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, rozmieszczonych w różnych regionach Polski. Pieniądze zostaną też wydane na budowę instalacji produkcji zielonego odnawialnego wodoru, w oparciu o elektrolizę wody zasilanej odnawialnymi źródłami energii. Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Zarząd utworzonej w 2002 roku kazachskiej państwowej spółki kolejowej „Kazakstan Temyr Żoły” przedstawił nową strategię modernizacji, której realizacja ma pomóc Republice Kazachstanu wypełnić postanowienia wynikające z Porozumień Paryskich. Reklama Kazachscy kolejarze zadeklarowali, że spółka zamierza dążyć do zmniejszenia negatywnego wpływu, jaki swoją działalnością wywiera na środowisko naturalne. Z jednej strony planują ograniczyć emisję CO2 swojego taboru o co najmniej 16% do 2023 roku. Jest to punkt niezwykle istotny, ponieważ oprócz bycia największym pracodawcą koleje są w Kazachstanie jednym z największych emitentów gazów cieplarnianych. Wynika to głównie z ich specyfiki – ze względów ekonomicznych i środowiskowych spośród 15 000 kilometrów linii kolejowych w republice jedynie 3 tys. są zelektryfikowane. Większa część pojazdów trakcyjnych wchodzących w skład taboru zarządzanego przez Kazakstan Temyr Żoły to pojazdy spalinowe. Z drugiej strony zapewniono, że spółka oprócz zmniejszenia ilości wytwarzanych gazów cieplarnianych, będzie też w 100% kompensować pozostałą emisję. W tym zakresie mówiono o nasadzeniach drzew na terenach zarządzanych przez spółkę – terenach wokół linii kolejowych poza pasem technicznym, dworców oraz osiedli kolejarskich i tzw. „monomiast” (ros. „моногород” – osiedle funkcjonujące w oparciu o jedną z gałęzi gospodarki, w tym wypadku o transport kolejowy). Oprócz nasadzeń planowana jest budowa dużego zakładu recyklingu tworzyw sztucznych, który miałby produkować głównie innowacyjne i wcześniej niespotykane w środkowej Azji plastikowe podkłady kolejowe. Kazachskie koleje najprawdopodobniej rozpiszą konkurs na wykonawcę tej inwestycji, do którego zaproszą spółki zachodnie lub rosyjskie posiadające odpowiednie technologie. Co istotne, wszystkie te przedsięwzięcia mają iść w parze z głęboką modernizacją infrastruktury kolejowej, poprawą wydajności energetycznej, energooszczędności i przy możliwie największym wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Ten cel ma zostać osiągnięty zarówno poprzez instalacje fotowoltaiczne przy nieruchomościach zarządzanych przez Temyr Żoły, ogniwa fotowoltaiczne na dachach taboru kolejowego, wykorzystanie pomp ciepła. Kolejarze nie wykluczają też budowy własnych, autonomicznych elektrowni słonecznych i wiatrowych dla zaspokajania własnego zapotrzebowania na energię elektryczną. Źródło: kazakh-tv.kz Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.