Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Ładowarki do samochodów elektrycznych AC vs DC – czym się różnią?

Ładowarki do samochodów elektrycznych AC vs DC – czym się różnią?

Dostępność ładowarek do samochodów elektrycznych to nadal jedna kluczowych kwestii dla rozwoju elektromobilności. Jaka jest różnica pomiędzy ładowarkami AC i DC? Jak działają oba typy ładowarek? Z których warto korzystać? 

Reklama

Elektromobilność w Polsce

Wśród dostępnych ładowarek samochodowych znajdują się ładowarki DC i AC. Nazwy te pochodzą od angielskich skrótów oznaczających alternating current oraz direct current, czyli prąd zmienny oraz prąd stały. 

Najczęściej spotykane są ładowarki AC, czyli na prąd przemienny. Ładowarek DC jest mniej – to jedynie 33% wszystkich dostępnych urządzeń. 

Od 2025 roku w życie weszło nowe prawo, które nakazuje każdemu zarządcy budynku mieszkalnego z więcej niż 20 miejscami parkingowymi zainstalowanie przynajmniej jednego punktu do ładowania samochodu elektrycznego. Obecnie punktów ładowania jest około 7500, a samochodów elektrycznych – około 80 000. Liczba ta stale rośnie – szacuje się, że do 2030 roku po polskich drogach będzie jeździło nawet 1,5 mln samochodów elektrycznych. Oznacza to, że liczba miejsc do ładowania pojazdów musi wzrosnąć niemal trzykrotnie. 

Ładowarki AC

Ładowanie AC, czyli za pomocą prądu przemiennego, odbywa się przy użyciu standardowego gniazdka elektrycznego lub Wallboxa. Sama konwersja prądu ma miejsce w samochodzie, przez co proces ładowania jest dłuższy. Takie ładowarki często nazywa się “wolnymi” – ich moc to od 3,7 KW do 22 KW. Ich największą zaletą jest dostępność – są instalowane w domach, miejscach pracy oraz na parkingach przed centrami handlowymi. Średnie ceny za ładowanie na stacjach AC w Polsce oscylują wokół 1-2 zł za kWh. 

Proces ładowania za pomocą ładowarki AC może trwać od kilku do kilkunastu godzin – rozwiązanie takie sprawdzi się w przydomowych garażach lub parkingach przed miejscami pracy, ale będzie nieco mniej praktyczne na stacjach, w sytuacji, w której kierowca chciałby jak najszybciej ruszyć w dalszą drogę. 

Ze względu na obciążenia i moce przyłączeniowe w większości domów stacje ładowania AC podłącza się do układów jednofazowych (220 V). Chcąc zwiększyć efektywność tych urządzeń, warto rozważyć zainstalowanie gniazda siłowego. Taka modyfikacja wymaga jednak przeprowadzenia audytu instalacji elektrycznej istniejącej w budynku, a także zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń instalacji i samej stacji ładowania. 

Przewagą ładowarek AC jest cena oraz koszty eksploatacyjne – stacje wykorzystują prąd zmienny, więc mogą korzystać ze standardowych gniazdek. Są kompaktowe, łatwe w instalacji i intuicyjne.  

Ładowarki DC

Ładowanie prądem stałym odbywa się za pomocą specjalistycznej stacji ładowania, dostarczającej prąd bezpośrednio do samochodu. Zaawansowane technologie zastosowane w urządzeniu pozwalają na naładowanie baterii do 80% nawet w 30 minut. Moc ładowania wynosi od 50 KW do 350 KW.  Ceny za ładowanie samochodu ładowarką DC wynoszą średnio około 2-4 zł za kWh. Jednak, co istotne, aby móc skorzystać z takiej ładowarki, konieczne jest posiadanie samochodu, który jest przystosowany do mocy urządzenia.

Najwięcej stacji DC znajduje się przy drogach ekspresowych i szybkiego ruchu – to właśnie superszybkie i ultraszybkie stacje ładowania są kluczowe dla rozwoju elektromobilności, ponieważ eliminują jedną z kluczowych barier, jaką jest brak możliwości szybkiego i sprawnego uzupełnienia brakującego “paliwa”.

Zobacz też: Ładowarki do elektryków, które wyrastają spod ziemi – przełomowy pomysł czy niepotrzebny wydatek?

Źródła: udt.gov.pl, psnm.org, autoswiat.pl 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.