Elektromobilność Ładowarki do samochodów elektrycznych zamontowane…w chodnikach 11 września 2024 Elektromobilność Ładowarki do samochodów elektrycznych zamontowane…w chodnikach 11 września 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Innowacyjne rozwiązanie, umożliwiające ładowanie samochodów elektrycznych za pomocą kabla biegnącego w chodniku oddzielającym posesję od drogi zostało wprowadzone w gminie Villers-le-Ville w Belgii. Dzięki instalacji pokrytej gumą i wpuszczonej w chodnik, możliwe jest ładowanie pojazdu podczas parkowania oraz wyjęcie kabla zaraz po użyciu. Reklama Odpowiedź na restrykcyjne przepisy Dla właścicieli samochodów elektrycznych, którzy nie posiadają własnego garażu, możliwość ładowania ogranicza się do korzystania ze stacji zasilania. Rozwiązanie to wymaga więcej czasu, może być bardziej kosztowne i skomplikowane logistycznie. Dlatego kierowcy, szczególnie w awaryjnych sytuacjach, decydują się na tradycyjne ładowanie, za pomocą kabla poprowadzonego z posesji do miejsca parkingowego. Okazuje się jednak, że to rozwiązanie nie tylko nie jest bezpieczne dla przechodniów, ale też nielegalne. Według prawa zakazane jest pozostawianie na chodniku przeszkód, a do nich może zaliczać się kabel ładujący. Odpowiedzią na te problemy jest rozwiązanie wprowadzone przez Belgów, polegające na montażu w chodniku specjalnych tuneli, za pomocą których możliwe jest poprowadzenie kabla ładującego. Inicjatorem tego pomysłu są służby miejskie, które zajmują się montażem, pobierając od mieszkańców opłatę od 350 do 450 euro za metr instalacji. W cenę usługi wliczony jest również demontaż, co ułatwia usunięcie stacji ładowania, gdy nowy właściciel posesji nie chce korzystać z tego rozwiązania. Zobacz też: Samochody elektryczne bezpieczniejsze podczas deszczu niż spalinowe? Pozory mylą – Myślę, że to pierwsze takie rozwiązanie w Walonii, otrzymaliśmy już około dziesięciu wniosków – relacjonuje Julie Charles, radna ds. mobilności w Villers-la-Ville w Brabancji Walońskiej. Jak to wygląda w Polsce? W 2024 roku w Polsce mamy ponad 7500 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Użytkownicy wciąż jednak szukają rozwiązań, które umożliwiłyby im zasilanie pojazdu za pomocą domowego gniazdka. Mimo że eksperci odradzają używania przedłużek, rozwiązanie takie nadal jest stosowane przez mieszkańców bloków, którzy w ryzykowny sposób pozostawiają kable na chodnikach lub wypuszczają je z okien budynków. Alternatywą dla tego sposobu, może być instalacja ładowarki do samochodu elektrycznego w parkingu podziemnym lub na miejscu postojowym. Aby zamontować naścienną lub wolnostojącą stację ładowania trzeba uzyskać zgodę administratora budynku i wspólnoty mieszkaniowej. W niektórych wypadkach może okazać się, że inwestor będzie musiał pokryć koszty przeprowadzenia wizji lokalnej i audytu technicznego oraz zwiększania mocy przyłączeniowej sieci. Ostatecznie jednak, zgodnie z Ustawą o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych, zarządca budynku może odmówić wydania pozwolenia jedynie w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy z ekspertyzy wynika, że taka instalacja stanowi zagrożenie dla mieszkańców budynku. Inną alternatywą dla ładowania elektryków na stacjach, jest korzystanie z rozwijającej się infrastruktury do ładowania na parkingach pracowniczych. Wiele firm umożliwia pracownikom korzystanie ze stacji ładowania podczas pracy. Podobne rozwiązanie możemy znaleźć również przed sklepami i galeriami handlowymi w większych miastach. Zobacz też: Norwegia: prawie 95% sprzedanych w sierpniu samochodów to elektryki źródło: elektrykapradnietyka.com, rtbf.be Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.