Wiadomości OZE LNG ze Świnoujścia trafi do innych zakątków Bałtyku 28 września 2017 Wiadomości OZE LNG ze Świnoujścia trafi do innych zakątków Bałtyku 28 września 2017 Przeczytaj także Wiadomości OZE Puszcza Białowieska – czyli jak polski rząd, chroniąc granicę, zabija bioróżnorodność W 2022 roku na granicy polsko-białoruskiej został postawiony płot, którego zadaniem miała być ochrona przed nielegalną migracją. 186-km zasieków ze stalowych przęseł zwieńczonych drutem, w samym środku pierwotnych lasów. Jak ingerencja człowieka wpłynęła na tamtejszą faunę i florę? Wiadomości OZE Czy ceny energii elektrycznej w Polsce wzrosną w 2025? Zapytaliśmy eksperta Zamrożenie cen energii elektrycznej w 2025 roku stoi pod znakiem zapytania. Jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost rachunków za prąd oraz ponoszone przez użytkowników koszty? O te kwestie zapytaliśmy eksperta – Damiana Różyckiego, Prezesa Columbus Obrót. Gaz-System podjął decyzję o rozbudowie morskiej części terminala LNG w Świnoujściu. Do 2021 r. ma powstać drugie nabrzeże, umożliwiające na przykład bunkrowanie statków i przeładunek skroplonego gazu na mniejsze jednostki w celu rozwiezienia do mniejszych odbiorców nad Bałtykiem. Reklama Nowa infrastruktura pozwoli gazoportowi świadczyć nowe usługi w obszarze LNG niezależnie od podstawowej obecnie działalności, czyli przyjmowaniu dużych transportów skroplonego gazu. Dzięki drugiemu nabrzeżu inna działalność będzie mogła toczyć się równolegle i niezależnie od przyjmowania wielkich gazowców. Planowane nabrzeże ma mieć kilka zastosowań. Przede wszystkim umożliwi bunkrowanie statków LNG. Paliwo to z czasem ma mieć coraz szersze zastosowanie do napędu jednostek pływających, m.in. ze względu na coraz ostrzejsze normy emisji. Tzw. dyrektywa siarkowa, obejmująca baseny Morza Bałtyckiego i Północnego nie spowodowała co prawda skokowego przestawiania napędów na LNG, głównie z powodu wejścia do użytku tradycyjnych paliw ale o mniejszej zawartości siarki, jednak prognozy, mówiące o wzroście znaczenia LNG są powszechne. Jednostki z takim napędem będą więc mogły w gazoporcie „zatankować”, nie przeszkadzając w normalnym ruchu wielkich metanowców. Nabrzeże powstanie wewnątrz portu, prawdopodobnie od strony brzegu, tak by umożliwić swobodne działanie obrotnicy – obszaru wewnątrz portu, w którym holowniki obracają metanowiec. Gaz-System przewiduje też, że nowe nabrzeże ma pozwolić zarówno na załadunek jak i rozładunek mniejszych jednostek do transportu LNG, jak również na bezpośredni transfer gazu z metanowca na inną jednostkę. Małe jednostki – bunkierki – mogą dalej rozwieźć skroplony gaz do mniejszych odbiorców na wybrzeżu Bałtyku. W basenie Morza Bałtyckiego są już pierwsze instalacje do odbioru LNG. W Szwecji to m. in. średniej wielkości terminal Nynashamm. Terminal Lysekil oraz planowany w porcie w Goeteborgu leżą już na zachodnim wybrzeżu Szwecji, znacznie bliżej źródeł LNG w Europie Zachodniej i Norwegii. Pierwszy niewielki terminal LNG w Finlandii – Tornio-Manga – jest na ukończeniu. Finowie planują budowę dwóch kolejnych. Instalacje do odbioru skroplonego gazu mają też powstać na wybrzeżu Estonii. Do tego dochodzi bunkrowanie statków w portach bez infrastruktury, do których mogą jednak dotrzeć bunkierki z paliwem. Szlaki w biznesie związanym z „małym LNG” przetarli Litwini, którzy korzystając z niewielkiego metanowca rozpoczęli dostawy do Nynashamm ze swojego pływającego terminala FSRU w Kłajpedzie. Litewski terminal ma jednak pewne ograniczenia, np. do kończonej właśnie na lądzie stacji załadunku autocystern LNG musi dostarczać bunkierka. Biznesowi partnerzy Klaipedos Nafta w przyszłym roku prawdopodobnie odbiorą znacznie większą i nowocześniejszą jednostkę tego typu, zdolną pomieścić 7,5 tys. m sześc. LNG. Jednak litewski terminal nie może przechowywać większych ilości gazu, a Jak Gaz-System widzi w przyszłości swoją przewagę? O tym w dalszej części artykułu na portalu wysokienapiecie.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.