Elektromobilność Na Politechnice Lubelskiej budują bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji 12 września 2019 Elektromobilność Na Politechnice Lubelskiej budują bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji 12 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. SafeGyro – bezzałogowy statek powietrzny budowany na Politechnice Lubelskiej, ma łączyć w sobie zalety wiatrakowców i wielowirnikowców. Statek będzie zasilany napędem elektrycznym. Hybrydowa maszyna ma różne opcje lądowania, co zwiększy spektrum jej potencjalnych zastosowań. Prace potrwają trzy lata. Reklama SafeGyro ma być połączeniem wiatrakowca i wielowirnikowca. Z pierwszego typu maszyny wykorzysta lekką, prostą konstrukcję i niskie koszty eksploatacji, z drugiej możliwość pionowego startu i lądowania. Jakie jeszcze zalety będzie posiadała? Charakterystyka i potencjalne zastosowania SafeGyro Bezzałogowy statek powietrzny będzie posiadał klasyczny układ napędowy wiatrakowca wspomagany silnikami elektrycznymi. Zostanie wyposażony w śmigła z regulowanym wektorem siły ciągu. Będzie mógł lądować jak wiatrakowiec (bez dodatkowych wirników) lub jak wirnikowiec (pionowo). Według naukowców z Politechniki Lubelskiej niezależne układy napędowe i różne sposoby lądowania dadzą przewagę – poprawione bezpieczeństwo – w porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami latającymi. – Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej – stwierdził kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej. Zmniejszony poziom hałasu (silnik elektryczny zamiast spalinowego) może sprawić, że technologią zainteresuje się wojsko. Ponadto SafeGyro może być wykorzystywany przez służby mundurowe do celów obserwacyjno-zwiadowczych, posłuży do monitorowania stanu dróg i innych obiektów, będzie nadawał się do przewożenia niewielkich ładunków (sprzętu medycznego). Prace nad projektem potrwają trzy lata. Szacowany koszt to prawie 1,5 mln zł. Środki zostały przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.