Na Politechnice Lubelskiej budują bezzałogowy statek powietrzny nowej generacji

SafeGyro – bezzałogowy statek powietrzny budowany na Politechnice Lubelskiej, ma łączyć w sobie zalety wiatrakowców i wielowirnikowców. Statek będzie zasilany napędem elektrycznym. Hybrydowa maszyna ma różne opcje lądowania, co zwiększy spektrum jej potencjalnych zastosowań. Prace potrwają trzy lata.

SafeGyro ma być połączeniem wiatrakowca i wielowirnikowca. Z pierwszego typu maszyny wykorzysta lekką, prostą konstrukcję i niskie koszty eksploatacji, z drugiej możliwość pionowego startu i lądowania. Jakie jeszcze zalety będzie posiadała?

Charakterystyka i potencjalne zastosowania SafeGyro

Bezzałogowy statek powietrzny będzie posiadał klasyczny układ napędowy wiatrakowca wspomagany silnikami elektrycznymi. Zostanie wyposażony w śmigła z regulowanym wektorem siły ciągu. Będzie mógł lądować jak wiatrakowiec (bez dodatkowych wirników) lub jak wirnikowiec (pionowo). Według naukowców z Politechniki Lubelskiej niezależne układy napędowe i różne sposoby lądowania dadzą przewagę – poprawione bezpieczeństwo – w porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami latającymi.

Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej – stwierdził kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Zmniejszony poziom hałasu (silnik elektryczny zamiast spalinowego) może sprawić, że technologią zainteresuje się wojsko. Ponadto SafeGyro może być wykorzystywany przez służby mundurowe do celów obserwacyjno-zwiadowczych, posłuży do monitorowania stanu dróg i innych obiektów, będzie nadawał się do przewożenia niewielkich ładunków (sprzętu medycznego).

Prace nad projektem potrwają trzy lata. Szacowany koszt to prawie 1,5 mln zł. Środki zostały przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X.

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej:

Zmniejszona absorpcja CO2 w lasach deszczowych – czy taki scenariusz jest możliwy?

Drzewa są społecznie postrzegane jako nasz potężny sojusznik zmniejszający emisję dwutlenku węgla. Bywa jednak, że ich rola jest przeceniana, bo szacunki odnoszą się jedynie do liczby i wieku drzew (czy drzewostanu). Tymczasem zdolność absorpcyjna zależy od wielu czynników. Nie jest stała, co pokazują ostatnie badania naukowe dotyczące lasów deszczowych Amazonii.

Nowe kopalnie węglowe w Niemczech i Wielkiej Brytanii?

Walka ze zmianami klimatu, transformacja energetyczna w kierunku OZE, a w praktyce? W Wielkiej Brytanii powstanie głębinowa kopalnia węglowa, która ma zasilić przemysł stalowy. Tymczasem w Niemczech nowa elektrownia węglowa ruszy latem 2020 roku. Tim Farron, deputowany do Izby Gmin, nazwał decyzję „kopniakiem w zęby w walce ze zmianami klimatu”.