Elektromobilność Nowe statystyki na temat rynku e-mobility w Polsce 24 czerwca 2024 Elektromobilność Nowe statystyki na temat rynku e-mobility w Polsce 24 czerwca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Auto na wynajem – czy ma szansę stać się alternatywą dla zakupu samochodu? Auto na wynajem, które zastąpiłoby zakup samochodu – czy jest szansa na wprowadzenie takiego rozwiązania w Polsce? Elektromobilność Zmiany w programie dopłat do samochodów elektrycznych Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotował nowy program dopłat do samochodów elektrycznych z budżetem 1,6 mld zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wnioski będzie można składać już na początku lutego. Nowy program dopłat zastąpi dotychczasowy program „Mój elektryk”, który będzie obowiązywał do końca stycznia 2025 r. Według wyliczeń ekspertów na koniec maja 2024 roku łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła ponad 66 tysięcy sztuk. Jak prezentowała się z kolei liczba punktów ładowania? Którymi samochodami najczęściej byli zainteresowani Polacy? Oto najnowsze wydanie PEVO Index. Reklama Samochody elektryczne PEVO Index to cykliczna, comiesięczna kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. Dane do raportu dostarczane są przez: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO. Według nich, na koniec maja 2024 roku flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła aż 66 312 sztuk. Park osobowych BEV składał się z 59 680 szt. (+56% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 1291 szt. (-5% r/r). Jeśli chodzi o flotę całkowicie elektrycznych samochodów ciężarowych i dostawczych, zwiększyła się ona do 6632 sztuk (+62% r/r). Z kolei park osobowych, wodorowych FCEV liczył 225 sztuk (+34% r/r). Jakimi samochodami najczęściej byli zainteresowani Polacy? Jak wskazują analitycy rynku, najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w maju 2024 roku były: Tesla Model 3 (213 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (153 szt.) oraz Volvo EX30 (100 szt.). Wśród marek, na podium znalazły się: Tesla, Mercedes-Benz oraz KIA. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w kwietniu 2024 roku wyniósł 3,0%. Testy e-busa na trasie do Morskiego Oka zakończone. Sprawdza się, choć jest… za cichy Zeroemisyjne pojazdy używane Pod koniec maja 2024 roku liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4506. To wzrost o 67% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych to 1,6%. Takie oferty odpowiadały za 1,1% wszystkich odsłon ogłoszeń na tym portalu. Najpopularniejszymi modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były: Nissan Leaf (386 ogłoszeń w maju 2024 ze średnią ceną 62 399 PLN), BMW i3 (313 ogłoszeń ze średnią ceną 80 943 PLN) oraz Tesla Model 3 (190 ogłoszeń ze średnią ceną 140 173 PLN). Czy dopłaty do używanych elektryków zdadzą test? Infrastruktura ładowania Jak wyliczono w raporcie, w Polsce na koniec maja 2024 roku funkcjonowało 6910 (+37% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4898 AC (+28% r/r) oraz 2012 DC (+64% r/r). Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponowały ładowarki o mocy do 22 kW (61%). Eksperci podkreślają, że liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie – pod koniec maja 2024 kierowcy EV mogli w Polsce korzystać już z 1468 takich urządzeń. Które miasta mają najbardziej rozwiniętą infrastrukturę dla pojazdów zeroemisyjnych? Na czele podium stoi Warszawa, która dysponuje 631 takimi punktami. Na kolejnych miejscach uplasowały się: Kraków (226 punktów) oraz Poznań (214 punktów). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wyniosła na koniec maja 2024 roku 732, co oznacza wzrost o 24% r/r. Darmowe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Gdzie naładować elektryka bez opłat? [MAPA, LISTA] [aktualizacja 04.2023] Źródło: PEVO Index, informacja prasowa PSNM Fot.: industrialphotograph/canva.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.