Wiadomości OZE Nowy elektryczny pojazd autonomiczny od General Motors 15 stycznia 2018 Wiadomości OZE Nowy elektryczny pojazd autonomiczny od General Motors 15 stycznia 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. W przyszłości autonomiczne samochody nie będą potrzebowały kierownicy – General Motors przybliża nas odrobinę do takich czasów, prezentując swój nowatorski samochód elektryczny. Cruise AV nie ma żadnych elementów znanych nam z klasycznych aut – pedałów, dźwigni skrzyni biegów czy kierownicy. Ten autonomiczny pojazd pojawić się ma na ulicach w przyszłym roku. General Motors złożył już odpowiednie podanie do Departamentu Transportu, aby ten dopuścił do ruchu czwartą już generację pojazdów autonomicznych od GM. Firma stwierdza, że to ich „pierwszy pojazd autonomiczny, który gotowy jest do samodzielnej jazdy po drogach. Nie wymaga on żadnego sterowania, kierowcy, pedałów ani kierownicy”. Reklama Pojazd ten, jak podaje GM, testowany był bardzo dokładnie podczas każdego etapu projektowania. Cruise AV wyposażony jest w nowoczesny LIDAR, dzięki temu, że General Motors zakupiło firmę Strobe. Nowi inżynierowie dołączyli do giganta motoryzacyjnego i pomogli rozwijać technologię pojazdów autonomicznych. Oprócz LIDARu samochód ten wyposażony jest w dużą ilość innych sensorów oraz dwa komputery – w razie awarii pierwszego z nich, drugi przejmuje kontrolę. Dodatkowo w pojeździe znajduje się zapasowy system hamulców na wypadek niebezpieczeństwa na drodze. „Nasz Cruise AV ma potencjał osiągnięcia najwyższego poziomu bezpieczeństwa wśród pojazdów autonomicznych, dużo przekraczający poziom jaki zagwarantować może człowiek”, czytamy w najnowszym raporcie dotyczącym pojazdów autonomicznych. Jak podaje General Motors, wszystkie pojazdy autonomiczne, jakie produkować ma firma, będą elektryczne. GM prezentuje swoją wizję, jak utopię – elektryczne, czyste pojazdy i brak wypadków na drogach. „Ludzki błąd jest przyczyną 94% wypadków samochodowych”, a według nich pojazdy sterowane przez komputer będą dużo bezpieczniejsze. Dodatkową zaletą jest to, że takimi samochodami w przyszłości prowadzić mogą ludzie niezależnie od wieku czy swoich fizycznych możliwości. Cały raport General Motors na temat pojazdów autonomicznych przeczytać można tutaj http://www.gm.com/content/dam/gm/en_us/english/selfdriving/gmsafetyreport.pdf Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.