Ekologia Wszystko o ogniwach paliwowych 04 listopada 2016 Ekologia Wszystko o ogniwach paliwowych 04 listopada 2016 Przeczytaj także Ekologia Więcej PSZOK-ów, mniej pieniędzy dla gmin. Nowelizacja ustawy bez zgody samorządów Rząd przygotował nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wprowadza nowe obowiązki, rozbudowę PSZOK-ów, liczne ulgi dla… Ekologia Zwierzęta jako sprzymierzeńcy w walce z odpadami. Jak zmieniają nasze nawyki? Coraz więcej miast szuka nowych sposobów na ograniczenie odpadów w przestrzeni publicznej. Obok klasycznych rozwiązań pojawia się kierunek, który jeszcze kilka lat temu brzmiał jak futurystyczna ciekawostka: wykorzystanie inteligencji dzikich zwierząt. Pilotaże ze Szwecji, Francji i Holandii pokazują, że ptaki i psy potrafią uczyć się nowych zachowań i realnie zmniejszać zanieczyszczenie, zwłaszcza tam, gdzie tradycyjne metody zawodzą. Dziś o takich projektach mówi się nie tylko jako o ciekawostkach, lecz jako o realnych rozwiązaniach, które wymagają rzetelnej oceny. Ostatnio poruszaliśmy temat wykorzystania ogniw paliwowych w samochodach lub samolotach. Dzisiaj napiszemy więcej czym są ogniwa paliwowe, na czym polega zasada ich działania, gdzie można ich używać, co można dzięki nim osiągnąć oraz jaka jest ich klasyfikacja. Reklama Ogniwa paliwowe zwane również wodorowymi są to urządzenia elektro-chemiczne. Dzięki bezpośrednio zachodzących w nich reakcjach chemicznych są w stanie wyprodukować energię elektryczną oraz cieplną. Główne zalety tego typu ogniw to wysoka czystość, sprawność oraz gęstość energetyczna. Ten wynalazek to sukces z 1838 roku – został odkryty przez szwajcarskiego chemika Christiana Friedricha Schönbeina. Ale dopiero w latach sześćdziesiątych XX wieku, ogniwa paliwowe z membranami polimerowymi zostały wykorzystane przez Stany Zjednoczone w narodowym programie kosmicznym, jako potrzebne do produkcji energii elektrycznej oraz wody. Z czego składa się ogniwo paliwowe i jaka jest jego zasada działania? Ogniwo składa się z dwóch elektrod pokrytych katalizatorem (np. platyną), odseparowanych od siebie przez elektrolit, który może występować w stanie stałym oraz ciekłym. Te elektrody to anoda i katoda. Do anody doprowadzany jest nieustannie wodór, natomiast do katody tlen. Elektrolit, który odseparowuje elektrody powoduje rozbicie cząsteczki wodoru na protony i elektrony, następnie przepuszcza tylko protony, a elektrony wędrują obwodem zewnętrznym, tworząc prąd elektryczny. Innymi produktami całej reakcji chemicznej oprócz energii elektrycznej są woda i ciepło. Klasyfikacja ogniw paliwowych opiera się głównie na rodzaju elektrolitu. Wyróżnia się ogniwa paliwowe z elektrolitem zasadowym; kapilarne ogniwo typu PEMFC; ogniwo z elektrolitem polimerowym; takie, które jest bezpośrednio zasilane metanolem; ogniwo ze stałym tlenkiem; ogniwo ze stopionych węglanów; ogniwo z kwasem fosforowym; zasilane kwasem mrówkowym; zasilane paliwem węglowym oraz ogniwo mikrobiologiczne. Inną, dodatkową klasyfikacją jest podział ze względu na temperaturę ogniwa. Tego typu ogniwa można używać między innymi w urządzeniach przenośnych jak laptopy, aparaty, smartfony czyli w takich, które posiadają baterię o małej mocy. Bardzo dobrze odnajdują się działając w środkach transportu, najlepiej jako dodatkowy napęd w samochodach hybrydowych. Tego typu napęd posiada mnóstwo zalet. Nie generuje nieprzyjemnego hałasu czy wibracji oraz nie zużywa wodoru podczas postoju tak jak ma miejsce w silnikach spalinowych. Ogniwa paliwowe nie są jednak używane na dużą skalę, ponieważ istnieje problem z produkcją wodoru oraz jego przechowywaniem. Więcej na temat ogniw paliwowych już niebawem. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.