Na wodór Pierwsza polska lokomotywa wodorowa zakończyła testy. Zacznie pracę w kwietniu 20 grudnia 2022 Na wodór Pierwsza polska lokomotywa wodorowa zakończyła testy. Zacznie pracę w kwietniu 20 grudnia 2022 Przeczytaj także Na wodór Sztuczna fotosynteza produkuje wodór. W jaki sposób? Naukowcy z Japonii zaprojektowali hydrożele, które naśladują procesy fotosyntezy, umożliwiając bezpośrednie wykorzystanie światła słonecznego do rozkładu wody na wodór i tlen. Co to oznacza? Na wodór Światło zamiast spalin, czyli ekologiczna produkcja wodoru Naukowcy opracowali metodę, która pozwala na produkcję wodoru w sposób bardziej wydajny, przyjazny środowisku i nieemitujący dwutlenku węgla. Co to za metoda? PESA zakończyła testy lokomotywy wodorowej. Na torze doświadczalnym odbyła się specjalna prezentacją z procesem tankowania i jazdami testowymi. Pierwszy taki pojazd w historii Polski ma wejść do użytku już w kwietniu 2023 roku. Reklama Pierwsza polska lokomotywa wodorowa Pesa w grudniu 2022 roku zakończyła ostatni etap badań homologacyjnych wodorowej lokomotywy manewrowej SM42-6Dn. Na terenie toru doświadczalnego w Żmigrodzie przygotowano specjalne stanowisko do tankowania wodoru z mobilnej stacji, dzięki czemu można było sprawnie przeprowadzić wszystkie testy dynamiczne. Mobilna stacja tankowania wodoru na torze doświadczalnym, źródło: PESA – Wszystkie badania zakończyliśmy zgodnie z planem. Teraz czas na przygotowanie dokumentacji do certyfikacji, potem procedura homologacji. Zakładamy, że w kwietniu rozpocznie się eksploatacja lokomotywy na terenie Petrochemii w Płocku – podsumował dr Lech Lipiński, kierownik kontraktu pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz. @pesabydgoszcz zakończyła testy lokomotywy wodorowej SM42-6Dn. Na finał w Żmigrodzie zaprezentowaliśmy naszym klientom lokomotywę, mobilną stację i proces tankowania, umożliwiliśmy również jazdy testowe. Jak było ?- zobaczcie relację video! @PKN_ORLEN @CUPT_gov_pl @Grupa_PFR pic.twitter.com/xaFilttnkX— pesabydgoszcz (@pesabydgoszcz) December 14, 2022 Na zakończenie testów Pesa zaprosiła polskich i zagranicznych przewoźników towarowych na specjalną prezentację lokomotywy SM42-6Dn. Odbył się pokaz tankowania wodoru z mobilnej stacji i jazdy testowe. Polska technologia cieszy się dużym zainteresowaniem w Polsce i za granicą. Na fali popularności wodoru Manewrowa lokomotywa wodorowa to odpowiedź PESY na rosnące zapotrzebowanie na zeroemisyjne środki transportu kolejowego. Gotowe zespoły trakcyjne mają pojawić się w ofercie spółki za 4 lata. Polska lokomotywa wodorowa testowana była na torze w Żmigrodzie, źródło: PESA – Obecność kilkudziesięciu przedstawicieli przewoźników cargo i intermodalnych potwierdza zainteresowanie, jakim cieszy się projekt naszej wodorowej lokomotywy manewrowej. Poza modernizacją SM42-6Dn zaoferujemy klientom na polskim i europejskim rynku nowe lokomotywy wodorowe. Prace nad tymi projektami w ramach bezemisyjnej platformy lokomotyw i pojazdów pasażerskich już trwają – zapowiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesa. W części seminaryjnej spotkania uczestniczyli przedstawiciele CUPT, PFR, TUV Sud, a także PKN Orlen. Polski koncern energetyczny nawiązał z PESA strategiczną współpracę, na mocy której Orlen zapewni paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez PESA pojazdów na wodór. – Jesteśmy gotowi do komercjalizacji projektu manewrowej lokomotywy wodorowej. Chcieliśmy naszym klientom zaprezentować nie tylko pojazd i proces tankowania wodorem, ale również dać im szansę zapoznania się z różnymi instrumentami finansowymi umożliwiającymi wsparcie inwestycji w wodorowy tabor i infrastrukturę jego tankowania – dodał Maciej Grześkowiak, Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji Pesa. „Zielona Pesa” to jeden z kluczowych elementów realizowanej przez spółkę strategii Pesa2026+. Zakłada ona nie tylko produkcję bezemisyjnych, bateryjnych i wodorowych pojazdów szynowych, ale również ograniczenie emisji CO2 zarówno w produkcji, jak i całej działalności firmy. Wodór – przyszłość transportu? Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania. Może być także magazynowany aby uzupełniać OZE. Jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny. Wodorowe ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną poprzez łączenie atomów wodoru i tlenu. Wodór reaguje z tlenem w ogniwie elektrochemicznym podobnym do akumulatora, wytwarzając energię elektryczną, wodę i niewielkie ilości ciepła. Dostępnych jest wiele różnych typów ogniw paliwowych do szerokiego zakresu zastosowań. Przedstawiciele PESA twierdzą, że kolej wodorowa w Polsce to jedynie kwestia czasu, chociaż nie znamy jeszcze konkretnego terminu uruchomienia pierwszej linii tego typu. – Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes PESA. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy Coradia iLint zaczął przejazdy pasażerskie w Bremervörde w Dolnej Saksonii. Emituje jedynie parę i skroploną wodę. Alstom, firma odpowiedzialna za technologię, twierdzi, że tworzy najbardziej ekologiczną sieć kolejową na świecie. Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km źródło i zdjęcia: PESA Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.