Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwsza na świecie kolejowa linia pasażerska na wodór działa już w Europie. Zasięg? 1000 km

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy Coradia iLint zaczął przejazdy pasażerskie w Bremervörde w Dolnej Saksonii. Emituje jedynie parę i skroploną wodę! Alstom, firma odpowiedzialna za technologię, twierdzi, że tworzy najbardziej ekologiczną sieć kolejową na świecie. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Pierwsza na świecie kolej wodorowa

Bezemisyjne zespoły trakcyjne Alstom modelu Coradia iLint mają zasięg 1000 kilometrów i mogą pracować przez cały dzień na jednym zbiorniku wodoru. Stopniowo na trasie Cuxhaven – Bremerhaven – Bremervörde i Buxtehude 14 pociągów regionalnych napędzanych wodorem zastąpi 15 funkcjonujących obecnie z silnikiem diesla.

Mobilność bezemisyjna jest jednym z najważniejszych celów zapewniających zrównoważoną przyszłość, a Alstom ma wyraźną ambicję, aby stać się światowym liderem w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg wodorowy, Coradia iLint, pokazuje nasze wyraźne zaangażowanie w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią. 

Jesteśmy bardzo dumni, że możemy wprowadzić tę technologię do użytku seryjnego w ramach światowej premiery wraz z naszymi wspaniałymi partneramimówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Maksymalna prędkość pociągu to 140 km/h. Kolej wytwarzająca energię elektryczną dzięki zasilaniu wodorowymi ogniwami paliwowymi staje się coraz bardziej popularna. Pociągi tego typu już niedługo mogą zagościć na większą skalę w Europie, w tym m.in. w Polsce.

Pociągi na wodór w Europie

Pomimo projektów elektryfikacji w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci kolejowej wciąż zasilana jest konwencjonalnie. W wielu krajach liczba pociągów z silnikiem diesla wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Tymczasem zastosowanie wodoru jako paliwa do pociągów wyraźnie zmniejsza zanieczyszczenie środowiska, gdyż jeden kilogram wodoru zastępuje około 4,5 litra oleju napędowego. Z tego powodu, lecz także m.in. z uwagi na duży zasięg, więcej europejskich miast i regionów stawia na technologię firmy Alstom.

27 kolejnych pociągów Coradia iLint wjedzie na tory w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. W Lombardii we Włoszech zacznie kursować 6 pociągów wodorowych Coradia Stream, z możliwością poszerzenia kontraktu o sprzedaż 8 kolejnych. Ponadto w czterech różnych regionach Francji pojawi się 12 pociągów wodorowych Coradia Polyvalent. 

Linia Coradia iLint została już także pomyślnie przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Szwecji i… Polsce. 17 maja Orlen podpisał porozumienie z Alstom przy dostawach bezemisyjnych, ekologicznych pociągów i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. Orlen zapowiada, że pierwsze pojazdy wodorowe mają szansę wyjechać na linie regionalne w ciągu dwóch lat.

Dlaczego wodór może stać się przyszłością komunikacji?

Zalety paliwa wodorowego

Zielony wodór można wytwarzać w sposób zrównoważony dla środowiska, wykorzystując energię słoneczną do jego ekstrakcji z wody. Spalanie wodoru nie emituje dwutlenku węgla, więc nie przyczynia się do globalnego ocieplenia. Wodór może być wykorzystywany do wytwarzania energii elektrycznej w systemach ogniw paliwowych lub jako zwykłe paliwo użyteczne w procesach spalania. Jest doskonałym paliwem, ponieważ jest lekki i wydajny.

W wodór inwestuje nie tylko Europa. Chociaż w Niemczech powstaje pierwsza wodorowa linia kolejowa, to w USA może powstać największy magazyn zielonego wodoru na świecie. Paliwo ma być przechowywane w solnych grotach w stanie Utah, których łączna pojemność to nawet 300 GWh.

źródło i zdj. główne – alstom.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.