Ekologia Pierwsze w historii drewniane lotnisko powstanie w Zurychu 27 sierpnia 2022 Ekologia Pierwsze w historii drewniane lotnisko powstanie w Zurychu 27 sierpnia 2022 Przeczytaj także Ochrona środowiska Afrykański pomór świń w Polsce. Nowe strefy zakażenia, odstrzał dzików i skutki dla hodowli trzody W powiecie piotrkowskim oraz w kilku regionach północno-wschodniej Polski wykryto u dzików przypadki afrykańskiego pomoru świń (ASF). Inspektorzy sprawdzają obszary leśne i pola uprawne, zbierając padłe zwierzęta i analizując możliwe drogi przenoszenia wirusa. Władze podkreślają, że wprowadzone strefy zakażenia mają ograniczyć ryzyko przeniesienia ASF do hodowli, ale jednocześnie alarmują, że wirus może pojawić się w nowych lokalizacjach. Ekologia Gminy bez środków na odpady. Rosną koszty, brakuje płatników, mieszkańcy nie chcą podwyżek Systemy gospodarki odpadami w Polsce od kilku lat zmagają się z rosnącymi kosztami – od inflacji i wzrostu cen pracy, po drożejącą energię i usługi, a także nowe obowiązki wynikające z przepisów. Jednocześnie w wielu regionach przybywa odpadów, a poziomy recyklingu, które gminy muszą osiągnąć, są coraz bardziej wymagające. Oznacza to konieczność inwestowania w sortownie, kompostownie i instalacje przetwarzania, a dla mieszkańców możliwe podwyżki. Na lotnisko w Zurychu powstanie nowy, zrównoważony terminal, który zostanie zbudowany większości z drewna. Dach budynku zostanie w całości pokryty panelami fotowoltaicznymi. Reklama Pierwsze w historii drewniane lotnisko Lotnisko w Zurychu działa już prawie 75 lat. Po ponad 35 latach eksploatacji, stacja dokująca A (Dock A) zostanie zastąpiona nowym, drewnianym projektem „Raumfachwerk” architektów ze studiów BIG, HOK i 10:8 Architekten. – Projekt „Raumfachwerk” był najbardziej imponujący, w szczególności pod względem zrównoważonego rozwoju, operacyjności i aspektów ekonomicznych, ale także w zakresie planowania urbanistycznego i architektury – stwierdził Andreas Schmid, Prezes Zarządu lotniska Flughafen Zürich AG. Nowy Dock A zostanie zbudowany w dużej mierze z drewna mającego certyfikaty zrównoważonego rozwoju. To pierwszy projekt drewnianego terminalu tej wielkości w historii. Zrównoważony terminal lotniczy Cała powierzchnia dachu nowego doku zostanie pokryta panelami fotowoltaicznymi, co zapewni około ⅔ rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną dla budynku. Przyczni się to tym samym do zmniejszenie emisji CO2 lotniska. – W przypadku nowego Docku A lotniska w Zurychu staraliśmy się sprostać złożonemu globalnemu wyzwaniu redukcji CO2 za pomocą najprostszego możliwego rozwiązania: struktury budynku wykonanej z litego drewna (…). Prosty, ale wyrazisty projekt – zakorzeniony w tradycji i oddany innowacjom – ucieleśnia kulturowe i naturalne elementy szwajcarskiej architektury – Bjarke Ingels, architekt, założyciel i dyrektor BIG w Nowym Jorku. Nowy Dock A ma być atrakcyjny wizualnie m.in. ze względu na dużą liczbę przeszkleń i większe niż poprzednio okna. Budowa nowego terminu ma rozpocząć się w 2030 roku. Koszt wykonania to ok. 700 mln franków szwajcarskich, czyli około 3,5 miliarda złotych. Na całym świecie powstaje więcej zrównoważonych projektów architektonicznych, które w dużej mierze opierają się na wykorzystaniu drewna. Drewniane realizacje architektoniczne i nie tylko Studio Zaha Hadid Architects zaprojektowało pierwszy na świecie całkowicie drewniany stadion piłkarski, który powstanie w Gloucestershire w Anglii. Stadion ma pomieścić 5000 fanów piłki nożnej. Pierwszy na świecie całkowicie drewniany stadion piłkarski powstanie w Anglii. W zgodzie z naturą i w świetnym stylu Pracownie architektoniczne Jakob+MacFarlane i T.ark zaprojektowały największy drewniany budynek w Islandii o nazwie Living Landscape. Projekt przekształci składowisko odpadów w stolicy Islandii. Największy drewniany budynek w Islandii powstanie na miejscu wysypiska śmieci w Reykjaviku Z drewna powstają także… baterie. Baterie do samochodów, rowerów i hulajnóg elektrycznych składają się m.in. z grafitu, nieodnawialnego materiału kopalnego, a także z litu, kobaltu i niklu. Fińska firma zastępuje powszechnie stosowany grafit roślinną ligniną. źródło i zdj. główne: flughafen-zuerich.ch/newsroom (Zurich Airport / Flughafen Zürich AG) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.