Ekologia Pierwsze w historii drewniane lotnisko powstanie w Zurychu 27 sierpnia 2022 Ekologia Pierwsze w historii drewniane lotnisko powstanie w Zurychu 27 sierpnia 2022 Przeczytaj także Ochrona środowiska Czy sztuczny śnieg jest eko? Ukryte koszty wody, energii i emisji CO₂ W czasach, gdy zimowe krajobrazy występują coraz rzadziej, sztuczny śnieg stał się nie tylko atrakcją turystyczną, lecz także sposobem na podtrzymanie świątecznej atmosfery. Choć pozwala stworzyć namiastkę zimy tam, gdzie brakuje naturalnych opadów, jego rosnąca popularność budzi pytania o koszty środowiskowe i energetyczne, które często pozostają niewidoczne na pierwszy rzut oka. Ochrona środowiska Międzyodrze częścią Drawieńskiego Parku Narodowego? Kompromisowy pomysł MKiŚ Po zawetowaniu ustawy o Parku Narodowym Doliny Dolnej Odry przez prezydenta, rząd przedstawia alternatywne rozwiązanie dla ochrony Międzyodrza. Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) chce włączyć część tego unikalnego obszaru do Drawieńskiego Parku Narodowego, wykorzystując szybszą ścieżkę rozporządzenia. To próba jak najszybszego zabezpieczenia przyrody, ale też zapowiedź dalszych działań na rzecz objęcia tego obszaru najwyższą formą ochrony. Na lotnisko w Zurychu powstanie nowy, zrównoważony terminal, który zostanie zbudowany większości z drewna. Dach budynku zostanie w całości pokryty panelami fotowoltaicznymi. Reklama Pierwsze w historii drewniane lotnisko Lotnisko w Zurychu działa już prawie 75 lat. Po ponad 35 latach eksploatacji, stacja dokująca A (Dock A) zostanie zastąpiona nowym, drewnianym projektem „Raumfachwerk” architektów ze studiów BIG, HOK i 10:8 Architekten. – Projekt „Raumfachwerk” był najbardziej imponujący, w szczególności pod względem zrównoważonego rozwoju, operacyjności i aspektów ekonomicznych, ale także w zakresie planowania urbanistycznego i architektury – stwierdził Andreas Schmid, Prezes Zarządu lotniska Flughafen Zürich AG. Nowy Dock A zostanie zbudowany w dużej mierze z drewna mającego certyfikaty zrównoważonego rozwoju. To pierwszy projekt drewnianego terminalu tej wielkości w historii. Zrównoważony terminal lotniczy Cała powierzchnia dachu nowego doku zostanie pokryta panelami fotowoltaicznymi, co zapewni około ⅔ rocznego zapotrzebowania na energię elektryczną dla budynku. Przyczni się to tym samym do zmniejszenie emisji CO2 lotniska. – W przypadku nowego Docku A lotniska w Zurychu staraliśmy się sprostać złożonemu globalnemu wyzwaniu redukcji CO2 za pomocą najprostszego możliwego rozwiązania: struktury budynku wykonanej z litego drewna (…). Prosty, ale wyrazisty projekt – zakorzeniony w tradycji i oddany innowacjom – ucieleśnia kulturowe i naturalne elementy szwajcarskiej architektury – Bjarke Ingels, architekt, założyciel i dyrektor BIG w Nowym Jorku. Nowy Dock A ma być atrakcyjny wizualnie m.in. ze względu na dużą liczbę przeszkleń i większe niż poprzednio okna. Budowa nowego terminu ma rozpocząć się w 2030 roku. Koszt wykonania to ok. 700 mln franków szwajcarskich, czyli około 3,5 miliarda złotych. Na całym świecie powstaje więcej zrównoważonych projektów architektonicznych, które w dużej mierze opierają się na wykorzystaniu drewna. Drewniane realizacje architektoniczne i nie tylko Studio Zaha Hadid Architects zaprojektowało pierwszy na świecie całkowicie drewniany stadion piłkarski, który powstanie w Gloucestershire w Anglii. Stadion ma pomieścić 5000 fanów piłki nożnej. Pierwszy na świecie całkowicie drewniany stadion piłkarski powstanie w Anglii. W zgodzie z naturą i w świetnym stylu Pracownie architektoniczne Jakob+MacFarlane i T.ark zaprojektowały największy drewniany budynek w Islandii o nazwie Living Landscape. Projekt przekształci składowisko odpadów w stolicy Islandii. Największy drewniany budynek w Islandii powstanie na miejscu wysypiska śmieci w Reykjaviku Z drewna powstają także… baterie. Baterie do samochodów, rowerów i hulajnóg elektrycznych składają się m.in. z grafitu, nieodnawialnego materiału kopalnego, a także z litu, kobaltu i niklu. Fińska firma zastępuje powszechnie stosowany grafit roślinną ligniną. źródło i zdj. główne: flughafen-zuerich.ch/newsroom (Zurich Airport / Flughafen Zürich AG) Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.