Ponad 12 tys. opraw LED zamontowało już PKP Polskie Linie Kolejowe S.A na stacjach, peronach, przejazdach kolejowo-drogowych i w podziemnych przejściach m.in. w Łodzi, Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach i we Włoszczowie. Kolejnych 660 zostanie zamontowanych jeszcze w tym roku. Zmiana oświetlenia na LED służy poprawie bezpieczeństwa i efektywności energetycznej.
Wymiana tradycyjnych opraw na te ze świetlówkami LED znacząco poprawia komfort podróżnych i osób korzystających na przykład z przejść lub przejazdów kolejowych. Białe światło oznacza dużo lepszą widoczność w newralgicznych punktach infrastruktury kolejowej. Poza tym, z lepiej oświetlonych dworców czy peronów wygodniej się korzysta, a pasażerowie czują się bezpieczniejsi. Nie bez znaczenia jest jednak również aspekt ekonomiczny, a w efekcie również prośrodowiskowy całego przedsięwzięcia.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do ograniczenia zużycia energii elektrycznej. Jednym z działań jest przestawienie się z oświetlenia żarowego na mniej energochłonne oświetlenie LED. Oświetlenie zewnętrzne odpowiada za 20 proc. całkowitego zużycia energii w PLK, więc nowe rozwiązania łączą się z konkretnymi korzyściami – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Łącznie od 2014 roku na peronach, przejazdach kolejowo-drogowych oraz w przejściach podziemnych zamontowanych zostało 12 tys. opraw LED. W samym minionym roku zainwestowano w ponad 1500 takich opraw, a w tym planowana jest wymiana kolejnych niemal 700 urządzeń oświetleniowych. Jak wynika z wyliczeń PKP PLK S.A., zastosowanie 12 tys. nowoczesnych opraw LED pozwala na oszczędność energii o ok. 4,2 tys. MWh/rok. Odpowiada to rocznym potrzebom niemal 2 tys. gospodarstw domowych. Co więcej, redukcja emisji CO2 to 3,25 ton rocznie, podczas gdy 1 hektar lasu sosnowego jest w stanie wchłonąć w ciągu roku 20 ton CO2.
Oprawy LED to również mniejszy koszt utrzymania infrastruktury oświetleniowej. Oprawy mogą bezawaryjnie pracować przez ok. 12 lat, a intensywnością świecenia można sterować – również zdalnie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpiły do inicjatywy o nazwie Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), zrzeszającej rynek kolejowy dążący do oszczędzania energii i jej efektywnego wykorzystywania. Celem jest ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh do 2030 r. przez sektor kolejowy.
Źródło: plk-sa.pl
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.