Wiadomości OZE Producenci aut elektrycznych sięgają po baterie od chińskiego CATL 04 lipca 2018 Wiadomości OZE Producenci aut elektrycznych sięgają po baterie od chińskiego CATL 04 lipca 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. BMW wykorzystuje baterie od Samsunga do swoich pojazdów elektrycznych, ale podpisało już umowę z CATL – największym chińskim producentem akumulatorów. Nowe baterie trafią do aut w przyszłej produkcji. Jak podaje Agencja Reuters, niemiecki producent potwierdził kontrakt na kwotę ponad miliarda euro. Reklama W mediach pojawiła się także informacja, że rozmowy z CATL prowadzi również Apple. Baterie od chińskiego producenta przeznaczone są głównie dla autobusów elektrycznych i hybryd plug-in. Firma poszerza jednak swoją produkcję. Niedawno podpisała umowę na dostawę baterii dla szwedzkiej spółki holdingowej National Electric Vehicle Sweden AB, która w 2012 roku nabyła aktywa Saab Automobile AB. Na ten moment CATL może pochwalić się mocą produkcyjną na poziomie 17,5 GWh. Przygotowuje się też do budowy nowej fabryki, której koszt powstania szacuje się na około 2 miliardy dolarów. Nowy zakład powinien do 2020 roku zwiększyć moc produkcyjną do 26 GWh. Fabryka będzie zlokalizowana w pobliżu centrali firmy w Ningde w prowincji Fujian w Chinach. Bloomberg szacuje, że dzięki niej CATL zyska największą zdolność produkcyjną akumulatorów litowo-jonowych na świecie, pokonując m.in. Teslę. Wszystko zależy jednak od szybkości powstawania nowego zakładu oraz celów wyznaczanych przez innych producentów. BMW nie zamierza produkować własnych baterii do pojazdów elektrycznych. W planach ma jednak współpracę z różnymi producentami, której celem jest ulepszenie technologii. Podobnie postępują inne firmy. Na przykład Volkswagen podwoił swoje środki na akumulatory do 48 miliardów dolarów. Natomiast Daimler, Honda i Byton również podpisały kontrakty z CATL. CATL jest obecnie liderem rynku akumulatorów elektrycznych w Chinach oraz jednym z najbardziej rozpoznawalnych producentów na świecie. Poza bateriami oferuje również urządzenia do magazynowania energii elektrycznej. źródło: electrek, cleantechnica Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.