Elektromobilność Solaris dostarcza pierwszy przegubowy autobus elektryczny do stolicy 23 listopada 2017 Elektromobilność Solaris dostarcza pierwszy przegubowy autobus elektryczny do stolicy 23 listopada 2017 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały właśnie w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 metrów – nowy Solaris Urbino 18 electric. To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie. Reklama – W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska. Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest niezwykle cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu. – Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach – 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych. Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503. Miejskie Zakłady Autobusowe mają już wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy na baterie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 roku zamówiono pierwszą serię dziesięciu elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug-in, co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska, mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich dwuletnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne – koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy, a autobusy doskonale sobie radzą podczas zimy. Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejna partia autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim. – Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i zaangażowanie w rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej . Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować modelem autobusu elektrycznego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz zagranicą w Barcelonie i Hamburgu– mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. Wszystkie dostarczone do Warszawy elektrobusy Solarisa są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka. To urządzania ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” oraz ładowarka kolumnowa (pantografowa) przy ulicy Spartańskiej. Komunikacja miejska pełni kluczową rolę w systemie transportowym stolicy i jest najchętniej wybieranym przez warszawiaków środkiem transportu – autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad 1,1 mld pasażerów rocznie. Solaris Bus & Coach od lat wyznacza trendy w dziedzinie elektromobilności, m.in. wprowadzając na rodzimy rynek pojazdy bezemisyjne. Od początku działalności firmy wyprodukowano już ponad 2000 pojazdów z napędem elektrycznym. Ten wspólnie obrany kierunek z pewnością przyniesie zmiany, które pozwolą ukształtować zdecydowanie lepszą i przyjaźniejszą człowiekowi infrastrukturę miejską. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.